Sjuttioförsta tanken: Associationsbanor

Efter lördagens filmfest bad värden J. om fler teman/filmer till framtida filmkvällar. Ett antal flamsiga personer som ska associera tillsammans blir kaos: fisktema med Hitta Nemo och Hajen, potatismos- och kuvertbrödstema med Benny och Joon och valfri Keaton...

Min hjärna stängdes inte av när jag kom hem. Den bara fortsatte. För er som inte vet: jag har ett udda förhållande till VHS. Många av mina onyttiga kunskaper kommer från de band som familjen spelade in i början av det ljuva 80-talet och som sedan rullade under min och brorsans barndom. Det är Mordillo och Tecknade pärlor, Kalle Ankas jul året runt och Help, HIT och Rock out, Rockrullen med Jerry Williams som presentatör och En kul grej hände på vägen till Forum. Den sistnämnda ledde igår till att jag fastnade på youtube.

Att sedan Stephen Sondheims musikal är filmatiserad, blev Buster Keatons sista film och föreslagen av mig till nästa double feature är bara en logisk koppling. Inte sant? Och när jag nu ser att Mordillo har associativa kopplingar till Keaton blir jag både lycklig och rädd. Samtidigt.

----------------------------------
Associationerna fortsätter. Jerry Williams har en koppling till Sondheim-musikalen ovan. Vad månne mer ramla in idag?

Kommentarer