Nittiosjätte tanken: Konst är kul!


Var på pressvisning av HDK:s och HDK Stenebys examensutställning på Röhsska i veckan. Resultatet går att läsa här, och på Kulturbloggen. Jag är kär i gamarna.

HDK:S MASTERSSTUDENTER STÄLLER UT PÅ RÖHSSKA

Just nu pågår HDK:s och HDK Stenebys examensutställning för de fyrtiofem mastersstudenterna på Röhsska museet i Göteborg. Utställningsperioden är 30/5-16/8 2009.

Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen. Röhsska har förmågan att liva upp den tidvis dammiga museimiljön. De för en dialog med sina samarbetspartners och besökare och låter gammalt möta nytt i en gynnsam korsbefruktning. Jag rekommenderar er att avsätta en del tid för att hinna med att betrakta alla verk som är utspridda över, och delvis inblandade i, Röhsska museets samlingar. Det är första gången som muséet har stått för produktionen av utställningen, och resultatet är maffigt, roligt och finurligt. Som vanligt höll jag på att tillägga.

Speciellt vill jag tipsa er om:

  • Per Emanuelsson och Bastian Bischoffs vilstol i svart stål med en infällt kors. Tanken på att luta mig tillbaka med ett glas vin på ena tvärbjälken, och fundera över livets stora frågor, är mycket tilltalande i all sin absurditet.

  • Anneli Suomalainens förslag till rum för konfliktlösning, Avväpnande Rum – Disarming Space. Intressant mix mellan arkitektur och konfliktlösningsteorier i ett designsammanhang.

  • Birgitte Christens Dinner is served. Att placera gamar och deras middag i samma monter som absurda speglar och tunga barockmöbler är genialiskt.
För att bläddra i utställningskatalogen, ta en titt här.


Väl mött på Röhsska i sommar!

Kommentarer