Tanke nr 325: Meningslösheter och glada morgonmms

Strofen: "Kriget äter kanoner, tanks och kulsprutor..." är fritt ihågkommen från Sandro Key-Åbergs O-Scenprator från 1965. Jag tipsades om honom av min svensklärare på gymnasiet. Och fastnade. Jag minns att läraren satt och tittade ut genom fönstret i slutet på mitt framförande. Key-Åberg hade precis dött, och de var vänner.

Var tvungen att avsluta Mailers De nakna och de döda igår. Återigen slår meningslösheten i kriget till. För vem är det till? Vad är det? Lera, rädsla, idioti, maktkamp, dödsängslan, kallblodighet och strategier... Jag har läst den förr, men som vanligt minns jag bara spridda stycken: Hearn, generalen och cigarettfimpen, Wilson och geggan i hans buk och Reds rädsla för att tycka om någon. De är fruktansvärt ensamma och det gör ont att läsa.

Jag fortsätter på krigstemat. Lånade hem Catch-22 igår - på film. Boken står i hyllan hemma. Tycker till så småningom.

För övrigt fick jag ett fint mms i morse: K & J har fått en liten flicka. Livet går vidare. Grattis!

Kommentarer