Tanke nr 353: Om nörderi

"Jag tror att jag håller på att bli nörd", sa jag just till M. Jag syftade på de senaste uppdateringarna i boklistan (se vänsterspalt). Fast jag vet inte, skulle hellre kalla det intresse. Det jag är intresserad av är hur historien har beskrivits ur ett underifrånperspektiv, alltså människors historia istället för kungars och drottningars. 

Wernström lyckas med att lägga fokus på den unga, enskilda människan och länka samman det med större historiska skeenden. Han rör sig mellan män och kvinnors historier, mellan gammal och ung, mellan släkten och olika människoöden. Det blir historier i historien och någon sorts begriplighet i den där kompakta massan av händelsetrådar.

Men nu har jag ju läst klart. Vad göra? Svar: gå till biblioteket och leta upp något nytt. Någon som har ett boktips? *skutt*

Kommentarer