Tanke nr 621: Höskullar, sprit och soldater

Ibland ramlar man över något nytt – fast gammalt. Hittade några böcker av Jan Fridegård i Gästis monter på Bokmässan i år som jag inte hade hört talas om innan:
  • Svensk soldat (1959)
  • Soldatens kärlek (1962)
  • Hemkomsten (1963)
De var alla i samma serie, samma utgåva, och lycklig gick jag hem. 

Längst bak i en av böckerna hittade jag härom dagen en notering i bläck. Det var fem böcker i serien och jag stod nu utan både del två (Soldathustrun, 1960) och del 3 (Mot öster – soldat!, 1961).

Hmm, utmaning antagen. Ingen idé att låna på biblioteket. Inte det att de inte finns på bibliotek, det gör de, men jag vet om att jag vill ha dem hemma i bokhyllan. I samma serie, samma utgåva. Har idag beställt dem via antikvariat.net. Håller tummar för att det är samma serie. Om inte... tja, så har jag dem i alla fall.

Läste ut den första i morse. Beroendeframkallande. Nu är jag där igen. En serie från förr som handlar om livet förr, svensk landsbygd, bönder, utstötta, kvinnor som kämpar, sprit, soldater, elände, lycka, motgång... Längtar efter att få lägga vantarna på de beställda böckerna. Innan dess kan jag ju inte läsa vidare.

Jaja. Om inte annat kan jag ju alltid läsa Linna. Eller Martinsson. Eller Moberg. Eller Lo-Johansson. Eller...

Kolla också:

Kommentarer