Tanke nr 872: Prolog 2015

Något sent, men ändå. Här kommer en rapport från årets upplaga av lajvkonventet Prolog. Jag anlände till Västerås på fredagen och checkade in på First Hotel Plaza. Hade lyxat lite extra i år och hade eget rum: stor säng som jag kunde sova på tvärsen i och badkar. Inte illa. Mötte T och L på väg till konventslokalen Culturen. Vi hälsade oss igenom den stora hallen och sedan hängde vi i fiket tills det var dags för middag. Det var en ny lokal för lunch och middag. God mat, gott om plats och trevlig personal. Jag tog och såg på Nordic Larp Talks innan det var dags att gå tillbaka till hotellet för ett bad. Sov oerhört gott.

Lördagen startade med maffig frukost tillsammans med A, T och O. Vi gick sedan och satte oss i bion för att se livesändningen av årets lajvpresentationer från lokalen bredvid. Mer meta kan det nästan inte bli. Oerhört snygg presentation av Hinterland. Det ska jag åka på i början av maj. Lockades också av såväl Sigridsdotter som Just a little lovin' men det blir för tajt att hinna med dem också tyvärr. Kanske blir det Gudars skymning, ett rådslagslajv i oktober, eller Stockholms scenariofestival i november istället. Och jag ska definitivt anmäla mig till Sömnkliniken. Om inte annat för den oerhört obehagligt fejktrevliga affischen.

Innan lunchen var jag på föreläsning på temat prettolajv och fulkultur. Föreläsningen byggde på en uppsats i kulturhistoria som i sin tur hade hämtat materialet från en enkätundersökning bland lajvare. "Motsatspar" som intelligent–roligt, realism–fantasy, exklusivitet–inklusivitet, metaregler–friform och erkännande–avfärdande gicks igenom. Det var mycket igenkänning, men jag lade också märke till vissa problem, till exempel med det näst sista paret ovan. 

Efter lunchen var det så dags för mig och A att debutera som arrangörer på Prolog. Vi höll i ett utvecklingsforum med titeln "Prylar, artefakter och ett och annat lik". Forumet hade taggats som mysigt och teoretiskt i programmet, och vi hade önskat att få två fåtöljer. Strax innan vi skulle starta hörde Prologs arrangörer av sig och sa att vi kunde få vara i matsalen. Suveränt! 

Här hängde vi och diskuterade rekvisita på lajv.

Det kom ungefär 20 personer  som fick höra utdrag ur "Farlig midsommar" om den försvunna rekvisitan, diskutera rekvisita som gått vilse, ha ohämmad skrytfest om den mest vidunderliga rekvisita som någonsin skapats och fundera över var rekvisitan tar vägen när lajvet är slut. Som avslutning bestämdes att A och jag nog får fixa en utställning med lajvrekvisita till nästa års Prolog och dessutom passade Prylkompaniet på att tipsa om sina tjänster. 

Efter middagen passade det alldeles utmärkt att avrunda med lajvdokumentären Treasure Trapped. Jag gillade den. Det var ett ärligt försök att förstå vad lajv är, och de kom fram till det som jag brukar säga när folk frågar vad jag håller på med: Du måste pröva själv. Det är bara genom att dela upplevelsen som du kan få förståelse vad "improviserad teater utan publik" verkligen är. Även denna kväll avrundade jag med ett varmt bad innan jag sov gott i jättesängen ännu en natt.

Söndagen startade med samma sällskap som dagen innan. Jag passade på och åt våfflor. Gott. Sedan smet jag in på en workshop i ASMR, om hur man framkallar mysrysningar, eller motsatsen, i olika lajvsituationer. S och jag prövade olika små och stora borstar, bomullstussar och annat. En del rös man av, en del inte. Men vi var alla skönt avslappnade när vi kom ut därifrån. 

Hann med en lunch med E som jag inte har sett på över ett år innan jag tog tåget hem igen. Prolog är en årlig boost för lajvpeppen. Jag längtar redan tills nästa gång.

Kommentarer