Tanke nr 876: Bland konst och vackra blomster

Stockholm visade sig från sin våriga sida igår och jag tog mig ut till Waldemarsudde för lunch med Ulla Parkdal. Det var fullt i Prinsens kök så vi hann med en sväng inom blomsterrummet, salongen och biblioteket medan vi väntade. Detta blomsterrum … hyacinter och sol, blomsterbänkar och vattnet alldeles utanför. Ljuvligt var ordet.

Efter lunch bestående av prinsens köttbullar (goda!), lingon, pressgurka, potatis och gräddsås, tog vi oss an resterande delen av jubileumsutställningen Prins Eugen 150 år – Fasetter ur ett liv. Fascinerande att se balansen mellan kungligt och konstnärligt liv, hur måleriet utvecklades och vilka vänner som omgav honom. Vi var tvungna att dricka kaffe och äta bakverk också innan vi tog en snabb sväng inom Emil Nolde – Färgstormar. Jag tyckte inte om att anfallas av färgsjok och massiva vinterhav, men när vi väl nådde fram till akvarellerna lugnade det ner sig. Dem tyckte jag riktigt bra om.

Vi strosade genom parken mot spårvagnen och bestämde oss för att nästa gång tar vi oss till Millesgården. Det ser jag fram emot!

Kommentarer