Tanke nr 879: Göteborg flyttar in

Ibland undrar jag var jag bor, alltså: i vilken stad jag bor. Rätt länge bodde jag i Göteborg. Sedan drygt tre år tillbaka bor jag i Stockholm. Fast ibland tvekar jag …

[Situation 1]

Plats: Sivletto, nära Nytorget
Ärende: Julklappshandling: skäggjox till D

– Är du från Göteborg?
– Jepp. Hörs inte det?
– Jo *ler*. Det här märket är ju också från Göteborg (pekar på borsten Mr Bear's beard brush som snart ska få följa med mig hem).
– Va?!
– Jo, de startade 2013.
– Så jag har tagit mig hit, till Stockholms hipstermecka, bara för att handla prylar som kommer från Göteborg? Gah! Göteborg tar över!

[Situation 2]

Plats: Kaffemaskinen vid Ringvägen
Ärende: Inköp av finkaffe

– Oh, kaffe från DaMatteo (fingrar på ett paket med bönor) … Nu fick jag hemlängtan.
– Ja, de gör bra kaffe. Det här märket (pekar på ett annat paket) kommer också från Göteborg. Det är nystartat rosteri. (En avknoppning från Kahls om jag minns rätt, min anm.)
– Där ser man.

För den som undrar: Det blev ett paket espressokaffe och ett paket från ovan nämnda Rost. Och nej, har inte druckit något av det ännu. Men det kommer!

Att jag sedan jobbar på att få mina kontorsvänner att uttala såväl Vita bergsparken som Bagarmossen på klingande göteborgska är en helt annan historia.

Kommentarer