Tanke nr 926: Tyska tongångar

Igår såg jag "Hitlåtens historia" på SVT Play. Den här gången handlade det om Nena och "99 Luftballons". I programmet hördes också denna låt:


Den gillade jag skarpt som yngre. Hade den på något blandband om jag inte minns fel. Fast då visste jag inte att det var Trio som gjorde den. Det vet jag nu. Tacka vet jag internet. Gillar den fortfarande – skarpt. Den har snurrat runt, runt i de hära digitala kanalerna som man använder nu för tiden sedan igår kväll. Messade med min tyska partner in crime, Carina, idag. Skickade en länk med låten till henne. Fick tillbaka följande: "Haha … Den hörde jag hemma hos mamma när jag var liten."

Jag har fortsatt lyssna på tyska band under dagen: Rammstein, Spliff, Einstürzende Neubauten med flera. Vissa saker låter bra, andra inte. Men det blir att lyssna mer på Neue Deutsche Welle. Hai.

Kommentarer