Tanke nr 958: Prolog 2016

Traditionsenligt gick årets Prolog av stapeln den första helgen i mars i Västerås. Jag, och många andra konventsdeltagare, bodde på Arkad och i år delade jag rum med K som var på sitt första Prolog, samt O, S och S som alla har varit på konventet ett antal gånger tidigare.

Efter ungefär en timmes tågresa anlände jag till Västerås station på fredagseftermiddagen. Det var en konstig känsla. Det var ett år sedan jag var där senast, men det kunde lika gärna ha varit en vecka sedan. Jag går i samma banor, längs samma gator, bor ungefär på samma ställe och hänger med ungefär samma människor.

K mötte upp på hotellet och efter lite häng och möte med övriga rumskompisar begav vi oss till Culturen för att skriva in oss och möta upp T och L bland annat. Vi invigde årets konvent med att först lyssna på föreläsningen "How to treat your funkis" och fortsatte sedan med årets nördfeminismsföreläsning. Båda var bra. Det är skönt ibland att bara lyssna. Det var inga nya saker direkt, men igenkänningsfaktorn var hög. Efter middagen drog K och jag oss tillbaka på hotellrummet med ost, vin, kex och smågodis. Vi packade upp allt på ett litet bord som vi ställde mellan våra sängar och sedan låg vi där och pratade om allt och inget, högt och lågt, tills vi somnade. Så gott att få tid att prata med varandra. Vi hade inte hängt sådär på tu man hand på många, många år.

Efter en välfylld hotellfrukost var det dags för årets lajvpresentationer. "Orcherna kommer 300" lät i och för sig lockande, men Ulvprovet kommer ta en hel del tid i anspråk. Däremot anmälde O och jag oss till "Äntligen semester …" som enligt arrangörerna beskrevs som "härligt grå diskbänksrealism". Det kan bli helt outhärdligt, eller helt fantastiskt ;). Husvagn i Sjöbo på en camping i september … Jag hann med ett kort besök på Ulvprovets deltagarträff innan lunch och resten av eftermiddagen hängde jag i caféet och förberedde min workshop: "1, 2, 3 –SKRIV!". Workshopen blev kul och deltagarna såg jevvligt glada ut när de lämnade lokalen. "Vi vill ha det här som ett stående inslag på kommande Prolog", sa de. Jag är nöjd. Hängde sedan i matsalen med T, L och A. Gött att hinna med lite kvalitetstid med vänner som jag inte hinner träffa så mycket nu för tiden. Det var mitt mål med årets Prolog – att hänga. Nöjd med det också.

Efter söndagens frukost blev det lite fynd på lajvloppisen, bland annat ett par yllebyxor med hängslen i 40-talsstil för 50:-, efter katastrofen-häng med "vi som gillar postapokalyps", och lunch med ytterligare vänner från förr innan vi satte oss i bilen för hemfärd.

Det var skönt att landa i soffan med D och Z, se ett och annat avsnitt av valfri Netflix-serie och bara vara hemma. De senaste veckorna har varit intensiva – jobb, resa, jobbjobbjobb, resa. Fast nu är det lite lugnare, ett tag i alla fall.

Kommentarer