Tanke nr 978: På spaning i historien

Redaktörsjobbet rullar vidare. Nu är jag inne på nutidshistoria eller …, ja 1900-talet och framåt. Har precis jobbat mig igenom arbetarrörelsens framväxt i Sverige och har ägnat den sista timmen av arbetsdagen till att uppdatera mig angående orsakerna till första världskriget.

Fick ett paket på posten idag, från T. Det innehöll böcker som har varit på semester i Göteborgs norra förorter några år. Satt på sushistället i Bagis och bläddrade i "Trälarnas fruktan" av Sven Wernström. Känns fint att ha hela serien intakt i bokhyllan igen*. Kan vara så att jag är tvungen att läsa om dem. Det har varit ett magert år såhär långt vad gäller läsandet.

Vad gäller böcker så har Lyrans Noblesser recenserat boken "Pejjes många frågor", med illustrationer av min rumsgrannekompis Emma Göthner. Hon är bra hon. På alla sätt.

För övrigt är det sol och blåsigt, och det är inte många dagar kvar tills jag drar ut i skogen på äventyr. Ulvprovet närmar sig med ilfart.


* Såg vid en snabb koll att jag saknade den sista boken i serien, "Trälarnas framtid". Kan vara så att jag aldrig har haft den, kan vara så att den har kommit bort, kan vara så att jag inte hittar den just nu. Jaja, det löser sig. Den går att hitta.

Kommentarer