Tanke nr 990: Om Göteborgsmode

Också detta inlägg skulle antagligen passa bättre på Sillar och smak, men jag gör ytterligare ett undantag.

Om man är på besök i Göteborg är chansen stor att man passerar Södra vägen. Tja, den liksom ligger där – mellan Avenyn och Korsvägen. Men det är ingen gata man hänger på, som till exempel är fallet med Andra Långgatan eller Linnégatan. Visst har jag varit på Stage Door en och annan gång under åren (det var där man fick plats med ett antal fioler, cello och emellanåt en bas efter orkesterrepen), men jag har aldrig shoppat på Södra vägen. Där har det bara funnits chica damboutiquer som varken har tilltalat min smak eller plånbok.

Men ibland kan även en göteborgsräv som undertecknad hitta nya ställen, som under bokmässehelgen. Efter fredagens mässhäng åt jag middag med M på en italiensk restaurang, som låg just på Södra vägen. Efter avslutad middag släntrade jag tvärsöver gatan för att promenera tillbaka till mitt hotell. Och där fanns en, för mig, ny butik: en Cream-butik (Sveriges enda fick jag veta). Det visade sig att de denna kväll hade öppet till kl 21 och jag fick mig ett glas vin medan en av expediterna, Pia, visade mig runt och berättade om butikens historia.

Märkena som fanns i butiken kände jag igen från forna shoppingräder i andra delar av min gamla hemstad, och jag visste att själva märket Cream inte var för mig (alldeles för pastelligt och volangigt), men de hade ju märket Kaffe också. Det var rätt gött att återupptäcka en gammal favorit. Pia gjorde sitt bästa för att få mig att prova åtminstone ett Cream-plagg, men när jag hade plockat ut ungefär tio olika plagg – alla från märket Kaffe – gav hon upp. Jag gick därifrån med ett par supersköna byxor, och lovade att tipsa om en snygg, kul affär med gullig, trevlig service.


Eller ... jag lovade att tipsa om dem. Det där med snygg, kul och så vidare la jag till nu. Men det var precis vad det var. Alltså: besök Cream på Södra vägen nästa gång du är i Göteborg.

För övrigt har jag på mig byxorna i detta nu och de är precis lika sköna som utlovat. Hai.

Kommentarer