Tanke nr 1007: Stina har en cykel

"När Stina var liten fick hon en cykel av far och mor, en cykel som var sliten å alldeles för stor, hon träna' var dag, tills inga tänder hon hade kvar, å händerna var blodiga men hon cykla å cykla å cyklaaa ...

[Ref.] Stina har en cy-y-kel, cyklar runt i vä-ärlden, å världen den e stor, men Stina är li-iten ..."

Jag hade låten "Stina har en cykel" i huvudet härom kvällen. Den spelades in av bandet Hulabadig au Gogo, som min klasskompis Pontus och hans bror (Petter?) hade, i början av 90-talet och släpptes på kassettband som hade den övergripande titeln "Oljemän".*

Eftersom detta var före internet så utgick jag ifrån att det inte skulle finnas så mycket på nätet, varken om låten eller om bandet. Det gjorde det inte heller. Men jag hittade ett blogginlägg från en blogg som en kille i parallellklassen (tror jag**) hade där både Pontus, Stina har en cykel och kassettbandet Oljemän nämns. Läs blogginlägget här.

*Om jag köpte kassetten när den kom? Japp. Om jag har kvar den? Jo men visst. Om jag har en kassettbandspelare så jag kan spela nämnda kassett? Jajemän.

**På nämnda blogg skriver Fredrik att Pontus gick i hans klass på gymnasiet, men jag har för mig att Fredrik gick i parallellklassen. Att Pontus gick i min klass vet jag definitivt. Jag kan inte svära på att Fredrik gick i den andra naturvetarklassen, men jag tror det. Får kolla in ett gammalt klassfoto när jag kommer hem.

Kuriosa: Pontus och jag satt bredvid varandra på svensk- och engelsklektionerna, längst ner i högra hörnet sett ut lärarens, Ulla Callmanders, synvinkel. I ettan på gymnasiet kom Pontus och jag överens om att vi egentligen var syskon, typ, i och med att våra bröder hette (nästan) likadant, Petter/Peter, att våra pappor hette samma sak, Bengt, och att våra mammor/mostrar hette samma sak, Gun/Ann-Marie respektive Ann-Marie/Gun. Om jag inte minns helt fel var jag hans bror och han min syster. För övrigt har detta antagligen ingenting att göra med "Stina har en cykel".

Kommentarer