Tanke nr 1018: Föreningen Arbetarskrivare och jag

Jag träffade Jenny Wrangborg, poet och ordförande för Föreningen ArbetarskrivareBokmässan förra året. Jag gick med i föreningen samma dag och i slutet av oktober var jag på deras releasefest för antologin "Efter oss" i ABF-huset i Stockholm. Där träffade jag David Ericsson, författare och lastbilschaffis. Han läste novellen "En hunds betraktelse" (från samlingen "Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?" ) som handlade om hans hund Lisa som sorgligt nog hade dött någon vecka tidigare. Jag passade på att köpa boken och få den signerad.



Sista helgen i mars i år var det medlems- och årsmötesträff för föreningens medlemmar. Träffen ägde rum i Stockholm. I och med besök från M var jag inte med under lördagen utan vandrade istället runt på Söder och handlade pennor på Pen Store, åt crépes och provade klänningar på Coola tanten, men på söndagen var jag på plats för årsmöte, åter igen i ABF-huset på Sveavägen.

Det var ett jevvla trevligt möte och jevvla trevligt folk. Jag snackade med årets stipendiat Martina Lundgren efter mötet och vi slog följe till Rydbergs i Författarnas hus på Drottninggatan där vi skulle äta lunch allesammans. Vi slog oss ner vid samma bord och fortsatte prata. Synd att hon bor i Luleå. Det är lite långt ... Men, men vid vårt bord satt även Jenny och David. Kul att hinna prata med dem också.

I går kväll läste jag ut Davids novellsamling. Jag gillade den, speciellt "Stålverket", "Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?", "Vindsurfing" och "I den vita Stockholmsnatten". Jag tycker ni ska läsa den. Man behöver få upp ögonen för de där som jobbar med sådant som man själv inte lägger märke till men som man definitivt skulle lägga märke till om de inte jobbade med sådant där som man själv inte jobbar med.

För övrigt snöar det ute och det är inte ok.

Kommentarer