Tanke nr 1026: Mera skriverier

Höstens första skrivargrupp var i slutet av augusti. Det var jag som ledde och jag hade ett tema – poesi. Här kommer en haiku till att börja med:

kulörta sillar
harmonierar illa
med augusti

Sedan tog man en haikurad, sin egen eller någon annans, och använde den som startmening i en fri text:

Rävarna snarkar i skymningen och jag kan inte sova. Jag har hakat upp mig och alla orden faller huller om buller eller inte alls. Rävarna snarkar i kör och jag är alldeles ensam. Ingen räv, ingen kör gör mig sällskap. Jag vill vara som rävarna och ha kamrater att snarka med oavsett om de har svans eller inte.

Efter detta provade vi – hör och häpna! – något nytt. Hos Camilla Jönsson hittade jag de så kallade "elvingarna", det vill säga dikter som består av elva ord enligt mönstret: 1, 2, 3, 4, 1. Det blev till exempel såhär:

1.
Jag         
tror att           
jag inte har           
något kvar att säga       
dig
2.
Bokstäver           
överallt bokstäver
jag drunknar nu
i alla dina ord
biblioteksfadäs

På torsdag är det dags igen. Då är det någon annan som leder. För övrigt ska jag göra en skärmdump eller två.

Kommentarer