Tanke nr 1027: Ytterligare texter

I förra veckan var det skrivargrupp. Det var J som ledde och det gjorde han genom att alla till en början fick skriva ord och meningar på lappar som sedan lades i en burk. När det var dags för en ny övning drog vi en lapp ut burken och skrev utifrån vad som stod där. Här kommer två exempel på vad min hjärna tyckte var rimligt att producera:

Inspirationsord: ramlar

Ramlar längs med gatorna
och skramlet av
nattvagnen gör oss ingenting

för vi ramlar längs med broarna
längs vatten och över öde torg
vi finns i flock i par
och värmer oss tillsammans

Du ramlar samma väg
som jag
det gör mig
glad
och lite rädd
att ramla och få hjärtat
upp i halsgropen och magen
tom på luft

Ramlar långsamt nu
när vi nästan är framme
ramlar ner och minns
ej mer än att
om jag ska 
ramla ska jag
ramla med dig

Inspirationsmening: Och sedan den dagen har jag aldrig ätit apelsiner

Jag har höboss i näsan och en blodblåsa på tummen och getterna ska mjölkas och katten har kommit bort. Hönorna dissar tuppen och vedbodsdörren behöver en rejäl omgång smörj. Men utan kor inget fett och fett behövs för att göra människan lycklig. Så sa alltid du innan du försvann.

Jag lirkar med kniven och grinar illa åt saften som rinner ner i såren och svider av bara den. Det vita får inte vara kvar och helst ska skalet trilla ner på golvet i en perfekt formad spiral av vitaminer och beskhet.

I en värld full av apelsiner duger det inte att vara ensam. För att erövra skalen och besegra klyftorna krävs ett mod jag inte har och en vilja som lyser med sin frånvaro.

För övrigt är det sol och jag ska börja röra mig hemåt.

Kommentarer