Tanke nr 1034: Årslista 2017

Årets lista riktar in sig på "första gången"-händelser. Det var ett sånt år, ett första gången-år. Håll tillgodo.
  • 1 februari var D och jag på Stockholms konserthus för första gången. Vi lyssnade på klassiskt klassisk konsert med Mozart och Beethoven. Mer om denna eminenta afton här.
  • 6 februari var det semikolonets dag. Det var första året jag firade detta skiljetecknens skiljetecken – men absolut inte den sista.
  • 10–13 maj hade jag min första utställning, "Det här är bara början" på galleri Toppen. Jag blir fortfarande alldeles glad när jag tänker på det. Mer finns att läsa här och här bland annat.
  • 24, 25, 27 och 29 maj praktiskt taget bodde D och jag på Operan. Ä n t l i g e n var det dags att se hela Ringen. Så värt. Mer finns att läsa här.
  • 26–27 augusti var en hel helg fylld med första gången-upplevelser. Det var första gången som både D och jag var i Eskilstuna, första gången vi hamnade på ett tåg fyllt med Hammarby-supportrar som var på väg till samma stad på match, första gången vi gick på festival, Gainesville, tillsammans och första gången vi fick se Billy Bragg live. Han är min idol – alltid.
  • 13 september var det årsmöte i Berättelsefrämjandet. Jag är numera sekreterare. Det är första gången jag har en styrelsepost i en förening sedan i mitten på 90-talet.
  • 17 september röstade jag i kyrkovalet för första gången. Det gick inte att inte rösta.
  • 24 september var jag hos M i Hammarby sjöstad för en kort kurs i stickning. Det var första gången jag stickade. Kan inte minnas att jag stickade i syslöjden över huvud taget. Jag gillar att sticka – och att handla garn. Ljungqvists garn i Farsta är en favorit.
  • 11–12 november höll Föreningen Arbetarskrivare en skrivkurs på Runö. Det var ett alldeles utmärkt sätt att fira födelsedag på. Och det var första gången jag medverkade på en skrivkurs som deltagare.
Det finns säker fler första gången-grejer från 2017 som (än så länge) inte är med på listan. Jaja, det går alltid att komplettera. För övrigt är det dags att sova tycker minsta katten.

Kommentarer