Tanke nr 1035: Helghändelser

Den där rubriken lät mer dramatisk än tänkt. Det som har hänt i helgen är att jag har kommit ur postjulnyårs-koman och varit utanför Bagis. Tjoho.

Gotlandskompisarna, en del av styrkan, var i stan igår. N och U hade fått i julklapp av sin mormor att gå på baletten "Alice i underlandet" på Operan som igår. Och L var med eftersom de inte får åka färjan själva förrän de är femton. Efter operabesöket mötte D och jag upp dem, inklusive L och L:s mamma på Shanti Softcorner. Mysigt, gott och kul att se dem.

De bodde på Clarion vid Skanstull och D och jag hängde med dit efteråt. Det blev en del hissåkande (hissen går på utsidan av huset) för att lyckas få mig att se Musse Pigg-silhuetten på Globen. Vi lyckades till slut. Efter ett antal handståenden, hjulningar och kullerbyttor i de enormt breda korridorerna, begav vi oss hem igen. Hann inom Hemköp på vägen. Så jevvla lugnt. Borde alltid handla vid 22-tiden en lördagskväll. Knappt en käft i butiken.

Idag bjöd vi upp vår granne M (som bor på bottenvåningen) på middag. Det blev selleribiffar med ingefärskryddade grönsaker och sedan glass och chokladsås till efterrätt. Gott var det – å kul att ha middagsbesök. Hon flyttar till Blackeberg om ett par veckor. Och hon har inte läst Ajvide Lindqvist. Tur för henne. Men Kulla-Gulla läser hon efter tips från undertecknad. Det var någon gång som hon var hemma och var sjuk. Så kom hon upp hit för att se om vi hade några böcker hon kunde låna. Och på den vägen är det. Nu fick hon med sig de tre sista i serien: "Kulla-Gulla och Tomas Torpare", "Kulla-Gulla finner sin väg" och "Kulla-Gullas myrtenkrona".

Även Gotlandsvännerna läser mina Kulla-Gulla-böcker. Så några är där, några är i min bokhylla och några är en våning ner. För övrigt är det mörkt och jag ska läsa Bukowski.

Kommentarer