Tanke nr 1064: En bra bok

I söndags var jag och tränade på Friskis. I kapprummet satt en dam som försökte skänka bort två pocketböcker till en annan dam som var ovillig att ta emot dem eftersom hon "hade alldeles för många böcker hemma". Det samma gällde henne som ville skänka bort böckerna. Jag blev nyfiken, frågade om jag fick bläddra i dem – och fick med dem hem. Jag lovade att ge en recension nästa gång vi sågs i gympahallen.

Igår läste jag ut den första av dessa två böcker, "Mödrarnas söndag" av Graham Swift. Det var en fin liten roman med mycket som kom fram utan att det stod i själva texten. Jag gillade tids- och platsskiftena också, även om jag var en aning förvirrad till en början.

Läsvärd liten bok.

Kuriosa: I boken spelar äventyrsromaner en hyfsat stor roll och bland andra nämns "Kung Salomos skatt" av Henry Rider Haggard. Den har jag läst – och skrivit om – tidigare, se här.

För övrigt kan vintern ta slut nu.

Kommentarer