Tanke nr 1076: Badrumsformationer

I natt drömde jag om lägenheter igen. Den här gången var det mer luddigt i kanterna vad gäller vilken lägenhet det var, var den låg och om jag egentligen bodde där eller inte, men jag vet att det var problematiskt med badrummet.

De forna ägarna (eller hyresgästerna) hade försökt inreda badrummet i Gaudí-stil genom att med hjälp av puts och papier-maché bygga organiska formationer kring de tjocka rör som av någon anledning sträckte sig tvärsöver rummet. Samma sorts uppbyggda, eller formade, blobbar och kullar var monterade på väggarna. Badkaret hade de omringat med olika ut- och inbuktningar i väggarna och taket för att få det att likna en grotta. Badkaret skulle symbolisera en källa eller tjärn.

Jag vet att jag låg i badkaret i halvljummet vatten och tittade på all denna papier-maché. Här och var hade den lossnat och trillat av. Fukten fick färgen som den var målad med att rinna och den gråa, blöta pappersmassan trängde fram. Jag vet att jag tänkte att det liknade mögel, luddigt blött mögel. Färgen smetade ut sig i långa, ringlande ränder som påminde om blodådror medan vattnet kallnade alltmer.

Medan jag låg där föll ett stort stycke puts loss och föll ner i badkaret. Det blev en kal fläck på väggen, mitt i alla blodådrorna. Jag vet att jag tänkte att jag inte ville bo där. Det skulle krävas allför mycket för att få ett badrum som det gick att trivas med.

För övrigt har jag hjälpt våren på traven idag genom att trampa sönder lite is på gångvägen borta vid dagiset. Det kan sluta ha sig nu. Hai.

Kommentarer