Tanke nr 1128: Vänhäng och viktigheter

Ända sedan jag var med som funktionär på lajvet Suffragett för ett par veckor sedan, har jag gått och nynnat på "Arbetets söner". Det har inte så mycket med stundande val att göra, utan att jag under en kaffepaus på lajvet satt på trappavsatsen och lyssnade på de musikaliska stycken som framfördes på kultursalongen som pågick inne i den stora samlingsalen.

Först kom en vän visa, sedan stämde arbetarskorna från Liljeholmens stearinfabrik upp i "Arbetets döttrar". Strax därefter blev det en smula kaotiskt när de engelska suffragetterna ställde sig på stolarna och sjöng Internationalen. Det i sin tur ledde till att dörren till salen slogs upp och ett helt gäng med upprörda överklassdamer vällde ut i trapphallen och ondgjorde sig över de oberäkneliga anarkisterna inte hörde hemma varken på mötet, eller på morgondagens stora rösträttsdemonstration under LKPR:s flagg.

Här någonstans insåg jag att kaffestunden var slut och det till synes oändliga traskandet mellan köket och de andra rummen tog vid. Det gick ju inte an att låta damerna vänta på lunchen.

För övrigt har jag haft L på besök och vi har hängt, fikat och pratat om apokalypsen, valet och livet. Fint det.

Kommentarer