Tanke nr 1136: Roadtrip till Linköping

Ja, det haltar lite med inläggen för närvarande men skam den som ger sig. Här kommer ett inlägg om en roadtrip till Linköping i början av oktober.

För fem år sedan var jag med på lajvet "Lindängen" som utspelade sig på en internatskola någonstans i Sverige. Skolans motto var "Traditioner är till för att följas" och det var precis lika obehagligt som det låter. Jag spelade svenskläraren Lena, en engagerad sosse från Angered som försökte anpassa sig till de fina salongerna. Det gick sådär.

Förarbetet bestod av en tvådagars workshop i Linköping ungefär en månad innan lajvet. Där träffade jag Eva, som spelade skolans kurator, för första gången. Vi kom överens om att åka bil tillsammans till Blekinge där vi skulle husera på en kursgård under en helg. När det var dags tog jag tåget till Linköping, mötte upp Eva och handlade tillbehör till vår planerade lärarfest. Under bilfärden insåg att vi hade många gemensamma erfarenheter (orkesterspel och hur det är att vara tillsammans med en cellist bland annat) – och där och då blev vi vänner. Eva har skrivit om sin roll här.

Under de gångna åren har vi träffats och lajvat, till exempel Ulvprovet som Eva var med och arrangerade, varit på Prolog ihop, träffats i våra respektive städer bara för att hänga och snacka, spelat olika scenarion med mera. Och den 6 oktober var D och jag bjudna till Evas 50-årsfest på en scoutgård utanför Linköping. Temat för festen var "Där världarna möts".

Vi hyrde en bil och passade på att lämna mattor till kemtvätt, använda den automatiska miljöstationen i centrum och köpa svintung kattsand innan vi gav oss av söderut. Det var första gången jag körde en automatväxlad bil och också första gången jag körde en hybridbil. Jevvligt smidigt må jag säga. Men det var skumt att den var så tyst och att den hade omedelbar acceleration så vi var snabbast iväg vid alla rödljus.

Efter att ha snurrat runt i ett flertal av Linköpings alla rondeller, kom vi till slut fram och installerade oss i en av stugorna eftersom vi skulle sova över. Sedan var det mingel, god mat, tal, roliga diskussioner, frågesport och samtal med både gamla och nya kontakter. Kul!

Efter en formidabel brunch nästa morgon satte vi oss i bilen tillbaka till Stockholm igen. Vi hade ingen brådska och körde kustvägen längs med Bråviken. Vackert var bara förnamnet. Jag blev lätt förälskade i Getå och var glad för att jag fick lämna det tradiga motorvägskörandet och kryssa fram över Södertörn istället. Sedan blev det blev pizza i Nyköping och storhandling i Haninge innan vi lämnade tillbaka bilen.

Det är mysigt med bilfärder som blir upptäcktsfärder. Det får vi göra om. För övrigt sitter jag på biblioteket i Bagis och skriver. D dök precis upp. Vi ska gå och handla. Jaja, vardag är bra det också.

Kommentarer