Tanke nr 1149: Jul och så

Det går snabbt nuförtiden det här med jul. Nu är den slut. I år förjulade D och jag i Göteborgstrakten. Vi kamperade hos brorsan, åt julbord, hade liten presentutdelning, passade på att fira M:s födelsedag, åt risgrynsgröt och lekte med brorsbarn. Dagen därefter lånade vi bil och körde till H-ås och fikade med A och G, drällde in hos S dit också T och M kom, åt middag, spelade spel och klappade katt. Sedan körde vi tillbaka igen. Dagen därefter hade vi sovmorgon med Sigge myskorv innan vi promenerade ner till pendeln och åkte in till stan. Jag tog tåget hem igen medan D stannade kvar för jobbjox och julfest.

Själva juldagarna har vi varit hemma, sovit länge, ätit gott, lagt pussel (som nu är på upploppet), läst, tittat på "Springsteen on Broadway" (läs mer här) och "Watership down" på Netflix, lyssnat på olika musiklistor och gått små promenader i närområdet. Vi har bakat pepparkakor på egengjord deg, kokat kola och knäck, ugnsbakat skinka och stekt grönkål, kokat ägg och smaskat vörtbröd. Nu börjar jag känna mig rätt klar med det här ledigandet – men inte riktigt än. Det finns några fler pepparkakor att baka, lite mer grönkål att knapra på och en och annan pusselbit som fortfarande inte har hittat sin plats.

För övrigt är jag förälskad i både Springsteen och Kronan, fast det är ju ingen nyhet direkt – i alla fall inte för den vane octobloggsläsaren. Men om ni behöver friska upp minnet hittar ni mer om Springsteen här och mer om Femman, Hassel, Kronan och de andra här.

Kommentarer