Tanke nr 1160: Finska möten

Helgen har på många sätt gått i Finlands tecken. I lördags var det födelsedagsfest hos J. Det bjöds på szechuan-buffé och blandade drycker, flera sorters tårtor och snacks. Nästan alla gamla kollegorna var där och dessutom var det en hel del folk som jag inte hade träffat förut. Jag snackade musik och High Fidelity med J från New York och hade en lång diskussion med L från Finland om kulturkrockar (Helsingfors–München–Stockholm–Göteborg), finska inbördeskriget, dialekter, bristen på variation i den svenska historieundervisningen och hur man hanterar livet i stort. Det var fint.

Igår kom L* på snabbesök från Gotland. Hon skulle på utbildning idag. Vi började med lunch och kaffe hemma hos oss och sedan blev det Märta Tikkanens "Män kan inte våldtas" på Södra teatern. Jag gillade delar av uppsättningen och tyckte att en del saker hade tjänat på att strykas. Men överlag är den värd att se, men jag tror att boken är bättre. Den som läser får se.

Vi hamnade på Oliver Twist efteråt och D kammade hem full pott genom att beställa söndagsspecialen som bestod av hjortkött, rödvinssås, kål smaksatt med tryffel, smörstekta kantareller och potatisgratäng. L och jag käkade fish and chips och var nöjda i alla fall.

För övrigt är det jevvligt mycket snö ute och ska jag återgå till min deckare.

*L:s föräldrar är båda från Finland och L är tvåspråkig. Hon pratar även finska med sina barn.

Kommentarer