Tanke nr 1166: Om 90-talslitteratur

Jag prenumererar på utmärkta "Selma stories", ett nyhetsbrev från Bonnier-förlagen. Det kommer lagom ofta, är lätt att skanna igenom och innehåller allt som oftast listor av olika slag. Jag gillar listor. I senaste utskicket fanns det en lista över "11 böcker som definierade 1990-talet". Då ska vi se:

Den högsta kasten av Carina Rydberg
Har läst och har haft i bokhyllan. Gillade den dock inte så jag tror den har åkt ut under någon av de senaste årens bokrensningar.

Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs
Har läst och har nog kvar i bokhyllan. Tyckte om den då, vet inte om den håller för en omläsning. Vi får se.

Under det rosa täcket av Nina Björk
Har läst delar av den och vet att den har funnits i bokhyllan hemma, men tror att den kan vara på vift, att någon har lånat den.

Cigarett, Pool och Volt av Per Hagman
Vet med säkerhet att jag har läst de två sistnämnda, mer osäker gällande den första – men antagligen har jag läst den också. Har gjort mig av med Pool, men behållit Volt. Varför? Hmm, nostalgiska skäl skulle jag tro.

En komikers uppväxt av Jonas Gardell
Har läst, har hemma. Jag läste massor av Gardell där på 90-talet. Har blivit färre och färre omläsningar med åren.

Sprängaren av Liza Marklund
Har läst och har haft – men tror att även denna har åkt ut i någon rensning. Men det är en bra deckare. Tips för den som inte provat Marklund.

Aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson
Har läst och har haft. Osäker på om den står kvar i bokhyllan. Får kolla upp det. Kanske skulle ta och läsa om den. Nyfiken på vad jag skulle tycka idag. Då tyckte jag den var ... obehaglig. Antagligen skulle jag tycka detsamma idag.

High Fidelity av Nick Hornby
Har läst, och läst om, och den står definitivt kvar i hyllan. Pratade om den så sent som på J:s fest häromsistens, se här. Boken, och filmen, återfinns i flera tidigare inlägg, se här, här och här.

The Beach av Alex Garland
Har inte läst och har inte hemma.

Den hemliga historien av Donna Tartt
En av mina absolut favoritböcker. Har läst ett flertal gånger och jeep, den finns hemma. Den ska jag definitivt läsa om inom kort. Även denna bok återfinns i tidigare inlägg, se här och här.

Generation X av Douglas Coupland
Tror att jag har påbörjat den, men att jag inte läste klart. Kan även hända att den står i en av bokhyllorna där hemma. Får kolla det.

För övrigt är det dags att gå och äta middag i närheten av Mariatorget. Hai.

Kommentarer