Tanke nr 1173: Gôtt tjôt på Gotland

I fredags hade D och jag lite egentid i Visby innan vi mötte upp L. Eftersom N precis hade fyllt år hade vi som plan att hitta honom en present. D googlade upp den gotländska musikhandeln Norrby & Olsson och vi började knata uppför Visbys backiga gränder.

Väl framme rådde lugnet i affären. Snubben bakom disken vikarierade för att han som brukade stå där "också behövde ledigt" som han sa. Sympatiskt. Sedan berättade han att han spelade "irländsk bouzouki". D höjde på ett ögonbryn. "Den är flatbottnad" fortsatte han och kom in på vem som hade byggt vilka instrument till vem. Där någonstans fortsatte D snegla på pedaler och tumpianon innan han hittade presenten – en taburin, en snygg sådan. Under tiden fortsatte jag prata om cd:s och gubbrock och fick veta att de hade gett ut skivor på vinyl och givetvis hade han lp:n i butiken.

Omslaget till Lazy Afternoons "Whatever!"på vinyl, inköpt av frontmannen Bo Ahlbertz.

Om jag köpte ett ex? Så klart jag gjorde. Det är lite av en tradition jag har, att köpa en vinylplatta på Gotland, även om det inte var vid charkdisken på stora Coop den här gången (mer om detta fantastiska ställe här). Vill man läsa mer om bandet kan man göra det här. De finns även på Spotify.

För övrigt kan det tänkas att jag skriver ett inlägg till.

Kommentarer