Tanke nr 1182: Skivspis pågår

Härom veckan hörde jag i lunchrummet på kontoret hur E berättade för A-K att han hade köpt en vinylspelare. Jag blandade mig i samtalet och det slutade med att E och jan kom överens om att vi skulle byta vinylskivor med varandra.

Första bytet
E slog till med en dubbel, "Riktig riktig" från 2015 med gruppen Helt off. Jag kontrade med Billy Bragg och "Life's a riot with spy vs spy" från 1983.

Vi hade båda valt plattor som vi gillade och ingen av oss hade hört, eller hade, den skiva vi lånade. Kul!

Andra bytet
I fredags var det dags för byte nummer två. Vi började med att utvärdera/recensera våra respektive lån och pratade om associationer, inspelningskvalitet, ruffigt vs putsat, texterna, politik och vilka låtar som vi gillade bäst.

Sedan var det dags att lämna tillbaka lånet – och få en ny skiva. E har fått "To die alone" från 2005 av Moneybrother (som han inte hade hört, men Anders Wendin var en stilikon tydligen ;)), och jag fick med mig en favorit från förr – Massive Attacks "Protection" från 1994. Roligt val. "Du har den säkert", sa E. Nja, den finns hemma – på cd – fast det är D:s skiva. Vi lyssnade mycket på det där under mitten av 90-talet och det ska bli kul att återupptäcka gruppen – och genren. Jag undrade hur E (som är ganska mycket yngre än jag) hade snöat in på Massive Attack och det visade sig att hans kompis coola storasyrra hade lyssnat på dem. Så kan det gå.

För övrigt är det dags för nytt byte om någon vecka och jag har nog redan bestämt mig för vad jag ska låna ut ;).

Kommentarer