Tanke nr 1183: En dag i närliggande förort

Plötsligt händer det: att man styr stegen något söderut och hamnar i Skarpnäck. Efter en förmiddag med korr, kaffe och telefonmöten gick vi genom skogen och vår första anhalt var secondhandbutiken Återbruket. Jag fick tag i en necessär och ett litet, runt smyckeskrin med hyllor som kan svängas utåt, snäpplås och handtag. D fyndade ett gäng tiokronorsvinyl i sann DJ 50 spänn-anda och vi passade på att köpa nya grejer till leksakslådan: blandade bilar, två actionfigurer (Spindelmannen och någon ödleskurk) samt en sorts modern åskgud – den myllrade trivsamt när man plockade på den – från någon serie som ingen av oss har hört talas om.

Därefter var det dags för lunch och vi satsade på något nytt: Adams kafé bredvid kulturhuset. Det var F som tipsade oss om detta ställe när vi var på födelsedagsmiddag där i tisdags. Vi åt var sin pirog med sallad och kaffe till det facila priset av 67 kronor. Servicen var snabb, charmig och genuin. Det satt en hel del stammisar där när vi kom, varav två med permobil, men det var inga problem och det småsnackades, flyttades stolar och plockades fram bakverk. Sympatiskt.

Sedan knallade jag över till biblioteket och ägnade – efter att ha fyndat sju utgallrade cd-skivor för en spänn styck – ett antal produktiva timmar åt workshop-planering, tidsplaner och textredigering. Klockan 17 blev jag utkörd eftersom de stängde en timme tidigare än vad jag trodde. Via en sväng in på den lokala Ica-affären gick jag tillbaka hem genom skogen igen.

För övrigt är favvo-Momo här, lägenheten har genomgått en välbehövlig städning och nu ska jag gå och lägga mig. Hai.

Det har bloggats om Skarpnäck tidigare. Läs mer här.

Kommentarer