Tanke nr 1184: Skriverier i Folkhemmet

Trodde ni att skrivargruppen hade gått i graven? Då trodde ni fel. Att jag inte har varit där sedan i ... mars är en helt annan sak. Jaja. Igår samlades vi för första gången sedan sommaruppehållet i kollektivet Folkhemmet för att se vad våra hjärnor skulle producera denna gång. Några exempel från min egen hjärna kommer här:

Uppgift: En riktigt dålig dokusåpaidé + orchen som dödade mina föräldrar

Orch sökes!

Gillar du att grymta, gruffa och grisa ner dig? Har du en känsla för hiskeliga hugg och snaskiga gruppaktiviteter? Då kan du vara den vi söker. 

"Onödiga tv-serier AB" kommer under våren 2020 att påbörja inspelningen av Generation fantasy – en dokusåpa som utspelar sig någonstans mellan Fylke och Mörkmården. Just nu letar vi efter deltagare till den grupp av orcher som kommer ha som plan att ta över Fylkes gröna kullar och ersätta dem med svavelgropar och svartbrända skogar.

Uppgift: Att missförstå en verktygslåda + att befinna sig på samhällets botten + en teckning med en båt, en ö och en hängd man i galge mitt på ön

Jag blundade. Bilden hade inte ändrats den här gången heller. jag såg väggen, en plywoodskiva full med symmetriska rader av hål. Här och var fanns det krokar. Alla krokar var tomma. Jag visste att jag hade en uppgift och klarade jag den inte skulle jag dö. Sådan var lagen här på ön. Fick du en uppgift och inte lyckades lösa den fanns det bara en sak som väntade – döden.

Jag tittade ner i mitt knä och såg den uppslagna kartongen. Innehållet var ett kaos av okända redskap från förr och det var min uppgift att hänga upp dem i korrekt ordning på väggen. Det var en omöjlig uppgift, dömd att misslyckas.

Jag suckade och stack ner handen. Fingertopparna rörde vid skrovlig metall. Mina fingrar vandrade vidare i virrvarret av verktyg: lackade ytor, träformationer, mer metall. Jag förberedde mig på att dö.

Uppgift: ... å sedan den dagen har jag aldrig åkt till Skövde + samhällets genombrott + synopser

Någonstans måste det ha börjat. Allt har en början, en koppling, en start. Det kan ha börjat i närheten av Alingsås, kanske vid Mjörns strand i en tid när vattnet stod högre än nu och inga människor ännu fanns på jorden. Det som fanns var samband, föreningar och föraningar som långsamt länkades samman i blänkande kedjor som då och då bröts av, delade sig och knöts samman igen, kanske i trakten kring Skövde. Jag menar, någonstans måste något ha skett för att Skövde skulle se dagens ljus. Så kan det ha varit men jag tror inte på mina egna ord. Skövde må dränkas i Mjörns mörka vatten, försvinna ner i dyn, se vattenväxterna slingra sig runt kyrktorn och militärkaserner medan mört och abborre leker tafatt i stationsbyggnadens glasade rum.

För övrigt gillar jag inte Skövde och nu är det dags att gå hem.


Kommentarer