Tanke nr 1187: Årets bokmässeskörd


Ok. Det här är vad som inhandlades under årets bokmässa:

I A-hallens Fantastikgränd hittade jag "Röda ögon: Reisa" av Emelie Kempe (Nohiding förlag, 2017). Boken kommer ges bort i present till en tonåring.

Hos Lindelöws bokförlag blev det "Ristat i damm" (2008) och "Vägen till Los Angeles" (2011) av John Fante. Jag brukar prata en sväng med förläggaren och köpa en eller flera av deras Bukowski-utgåvor, men nu är samlingen komplett så jag blev tipsad om Bukowskis förebild Fante istället. Det bådar gott. Förläggaren och jag är även med i samma förening visade det sig. Han hade varit med sedan starten. Där ser man.

Jag råkade passera den lilla författarscenen hos Rabén & Sjögren precis när Ellen Ekman intervjuades om nya boken "Idde och hajen" (2019). Den hade jag spanat in redan tidigare och passade därför på att skaffa mig ett signerat exemplar. Kan vara bästa köpet den här mässan faktiskt. Det kan också vara så att alla som har, har haft eller kommer att ha katt måste äga denna bok.

Omslaget till "Idde och hajen" av Ellen Ekman. Foto från Rabén & Sjögren.

En annan bok som jag hade kollat in i förväg var "Vi måste till jobbet" av Pija Lindenbaum (Lilla Piratförlaget, 2019). Vet inte riktigt om jag kommer behålla den. Den finns en rätt gullig liten Rickard här i Stockholm som jag tror skulle uppskatta den. Han fyller fyra i december. Kanske att han får den då.

Hos En bok för alla blev det två 70-talsklassiker, "Hus är gott, sa Oskar" (2019) av Larserik Eriksson och "Alban: popmuffa för små hundar" (2018) av Barbro Lindgren. D har vuxit upp med dessa två böcker och i H-ås finns de vältummade böckerna kvar. Jag har inte läst dem tidigare, men tyckte att de förtjänade ett andra liv i Bagis. Och jag gillar Lindgren sen gammalt.

Självklart blev det ett årligt besök i Hippos monter. Även om de två kvinnorna bakom Hippo och jag bor i samma stad träffas vi en gång om året – i Göteborg. På torsdagen. Runt 11-tiden. Det är fint med traditioner. Med hem kom årets Jon Klassen, "Cirkel", "Drakpost"av Emma Yarlett, god tvåa i årets bästa inköp-ligan, och "Lilla gröna åsnan" av Anuska Allepuz. Den sistnämnda är överlämnad till nybliven 1-åring i Bagis, de andra två stannar hos mig. Mer om Hippo, mig och bokmässor hittar ni bland annat här.

Jag råkade fastna hos Stockholmsförfattarnas monter bland de litterära sällskapen: Fogelströmsällskapet, Söderbergsällskapet och Strindbergsällskapet. De var lite för gulliga och jag charmades att handla "Den okuvliga friheten" av Per-Anders Fogelström (Stockholmia förlag, 2017), en cd med uppläsningar av Hjalmar Söderberg i radio (Söderbergsällskapet, 2013) och en novellsamling av August Strindberg – "Ett halvt ark papper" (Bakhåll, 2013). Dessutom lyssnade jag på att samtal mellan Kurdo Baksi och ordföranden för Fogelströmsällskapet på De litterära sällskapens scen. Efteråt pratade jag lite med dem om arbetarförfattare och läsning och Baksi tyckte att "Nästa år är det ju du som ska prata. Du kan mer än oss." Tja, kanske det. Vi får se. För den som vill grotta ner sig i Sveriges olika litterära sällskap kan man göra det här. Rekommenderas! Vilket eller vilka sällskap skulle ni, om ni inte redan är det, vara med i?

I Opals monter blev det den senaste Pettson och Findus-boken "Kan du ingenting, Pettson?" (Opal, 2019) och ännu en tygkasse med gubben och katten på. Man kan liksom inte ha för många. Jag gillar Nordqvist och hans detaljrika böcker. Det är alltid lika kul att leta mucklor på var och varannan boksida. Men ska man bara ha en Pettson och Findus-bok är det "När Findus var liten och försvann" som gäller. Jag har läst den flera gånger om men blir alltid lite rörd i ögat när Findus sitter i en låda i trädgården, ensam och rädd. Men det löser sig i slutet.

Dessutom blev det två inköp i en monter som inte kan namnas vid namn eftersom det ena inköpet kommer att ges bort i present om inte allt för länge medan det andra stannar här. Hai.

För övrig undrar ni säkert om jag är medlem i något litterärt sällskap. Japp, det är jag – i Maria Sandel-sällskapet. E som är ordförande, är också passande nog ordförande i Arbetarskrivare. Hon har dessutom delat hus med svärmor et al. i H-ås i slutet på 70-talet, passat D som liten (med varierande resultat enligt säker källa) och hängt på arkeologiska institutionen när det begav sig med andra jag träffat. Fast det är en helt annan historia.


Kommentarer