Tanke nr 1189: En lördag på ABF

I lördags hängde jag i foajén i ABF-huset i Stockholm hela dagen. Nej, det är inte mitt nya lördagsnöje utan det pågick en konferens hela helgen och Föreningen Arbetarskrivare hade, tillsammans med bland andra Amalthea bokkafé från Malmö, bokbord i entrén.

Vi var tre stycken från föreningen som var där på lördagen: F, E och jag. F har bland annat varit redaktör för Hopsnackat (om folkrörelse på arbetsplatsen) och E är bland annat kulturredaktör på Flamman. Jag hade inte träffat någon av dem på riktigt förut, men kände igen deras namn från utskicken av föreningens medlemsbrev. Det är himla kul att ses och prata med andra föreningsmedlemmar, informera om föreningen och dess syfte och aktiviteter – och sälja antologier och tidningar.

Vi kroknade en del framemot kvällen och orkade inte riktigt, trots ivriga påtryckningar från gänget från Amalthea, hänga med på gemensam middag och fest. Istället summerade vi dagen, var nöjda med såväl möten som försäljning och tog tunnelbanan tillbaka till våra respektive förorter.

För övrigt är det inte första gången som jag skriver om ABF-huset på octobloggen. Vill ni fräscha upp minnet hittar ni mer här och här. Jag har läst en av Anton Nilssons böcker om Amalthea-dådet, Dömd till döden för Amalthea. Jag rekommenderar den ... inte. Den hade behövt en redaktör. Vill ner läsa mer om Amalthea, kolla här. Mer om Anton Nilsson på octobloggen hittar du här, här, och här.

Kommentarer