Tanke nr 1192: Summering av diverse händelser i december

Jo, jag vet. Jag ligger efter med bloggandet. Men nu tuggar vi oss igenom decembers höjdare också innan det är dags för listan över lästa böcker 2019.

6–9 december satte D och jag oss på planet till Barcelona. Dags för ett par dagars semester för att ladda inför de sista veckornas jobb innan det var dags för julfirande. Vi hann med en hel del turistande: Park Güell bjöd på fin utsikt och fläckvis många turister, tystnad, fnattande och vacker musik i arkaderna. Vi flyttade raskt in i var sitt fint hus som låg i parken också. D:s hus hade större trädgård än mitt, men jag kunde få komma dit och sitta i bersån och dricka kaffe. Vänligt värre.

Vi tillbringade även ett flertal timmar på Picasso-museet. Om ni kommer till Barcelona måste ni gå dit. Jag har nog aldrig drabbats så av konst tidigare. Jag sögs in i hans bildvärld och ville nästan inte komma ut igen. Hade jag bott i staden hade jag gått dit igen. Och igen.

Ett av målen med resan var att botanisera i Barcelonas alla skivbutiker. Det är inte för inte som det är Europas hipsterstad. Det var inte billigt, men det fanns en hel del av det jag var ute efter: Wedding Present och The National till exempel. Det kändes extra fint att lägga vantarna på George Best från -87.

19–20 december gjorde jag ett snabbesök i Göteborg. Det var julmingel med KlassLagerhuset på kvällen och innan dess hann vi med ett styrelsemöte där en av redaktörerna för Arbetarskrivares kommande antologi var med och presenterade arbetsprocessen med att välja ut texter. På minglet var det uppläsningar och jag fick en ny favorit: Olivia Bergdahl. Hann även med såväl kaffe på Cigarren som en halv special på Järntorgsgrillen. Och för er som inte vet vad en halv special är: en styck grillad korv i bröd med mos på. Tog sedan bussen till Mölndal och sov i M:s soffa.

Jag hann bara hem och vända, sedan åkte D och jag ner till H-ås för att fira jul. På annandagen tog jag tåget ner till A och familjen i Skåne för att fira att S fyllde 15. Håhå jaja. Vi bakade tårta och i granngården drog N och E igång ett surdegsbak modell större. Kalaset var välbesökt med släkt och vänner och laget som jag var med i vann en förkrossande seger i det traditionella quizzet. Jag har fortfarande i uppdrag att lära S allt jag kan. Ni som minns er octoblogg kommer säkert ihåg det här och det här.

Den 30 december tog jag tåget till Kungsbacka och där blev D (som kom från motsatt håll) och jag uppmötta av brollan. Sedan hängde vi i Lindome, firade nyår – tillika lilla L:s födelsedag – bakade bröd på vedeldad grill och smällde av en och annan smällare. På nyårsdagen tog D och jag vårt pick och pack och vände åter mot hufvudstaden.

Det var gött att komma hem igen efter att ha haft en höst med fler resor än någonsin. Dessutom är det alltid skönt när alla helger är avklarade och vardagen återvänder.


Kommentarer