Tanke nr 1194: Arbetarlitteraturens dag

Vem stiger upp en lördagsmorgon för att ta en promenad ner till Skarpnäck och hoppa på bussen till Flemingsberg? Vem knallar den inte så gångvänliga sträckan till Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek? Vem tillbringar hela dagen tillsammans med människor vars hår är gråare än mitt? Jag gör.

Idag är det alltså arbetarlitteraturens dag och flera litterära sällskap plus Arbetarnas kulturhistoriska sällskap (AKS) och Föreningen Arbetarskrivare var på plats på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek för presentationer, bokbord och föredrag. Jag sålde tidningar och antologier, köpte en och annan bok samt presenterade och informerade om Arbetarskrivare.

De litterära sällskap som fanns på plats var:
Sällskapet Moas vänner
Maria Sandel-sällskapet
Jan Fridegårdsällskapet
Ivar Lo-sällskapet
Emil Hagberg-sällskapet
Sara Lidman-sällskapet
Stig Sjödin-sällskapet
Karl Östman-sällskapet

Dagens höjdare: att lägga vantarna på boken Svensk arbetarlitteratur av Lars Furuland och Johan Svedjedal, träffa Jan Fridegårds dotter Aase och berätta om min läsupplevelse av Torntuppen, att höra och se Vibeke Olsson i verkligheten och att prata om arbetarlitteratur med andra som är minst lika intresserade som jag själv är.

Jag har tipsat innan, men gör det igen: Är man nyfiken på vilka litterära sällskap som finns i Sverige så spana in Dels – De litterära sällskapen i Sverige. För övrigt är det dags att lösa Melodikrysset och sedan väntar Finland och torparfrågan i slutet av 1800-talet.

Kommentarer