Tanke nr 1203: Once upon a time ...

Samhället går på sparlåga, nya rekommendationer var och varannan dag: håll avstånd, stanna hemma, tvätta händerna, undvik andra, undvik sociala kontakter, undvik att smitta och att smittas. Coronaviruset har världen i sitt grepp och det är mer ogripbart än både väggen i den österrikiska författarinnan Marlen Haushofers Die Wand från 1968, eller all magi – ond som god – i tv-serien Once upon a time på Netflix.

Jag har tur. Jag har ett jobb som kan skötas hemifrån. Jag måste inte mycket, mer än att dricka kaffe, handla och gå ut minst en gång om dagen för att inte riva ner väggarna här hemma. Jag är van vid att sysselsätta mig själv – och ha tråkigt. Jag sållar bland katastrofer och läser det som gör gott, just nu The Golden Compass av Philip Pullman.

Men konstigt är det. Vad säger vi om 100 år? Once upon a time there was a virus called corona ...

Kommentarer