Tanke nr 732: Om skyltar, böcker och fredagssol

Ibland undrar jag om jag går omkring med en skylt eller två ovanför huvudet. Det kan stå: "Fråga mig gärna om vägen." Det kan också stå: "Före detta lärare". Igår träffade jag en tjej utanför tvätten. Hon letade efter bensinmacken och jag blev en smula förvirrad. Den enda mack jag känner till ligger i andra ändan av stadsdelen. Frågade om hon gått åt vänster vid t-banan, vilket hon hävdade att hon hade gjort, men jag funderade hela tiden vi pratade på hur hon i så fall hade hamnat där hon var. Jaja, jag lyckades förhoppningsvis förklara hur hon skulle gå. Men när hon är på väg därifrån vänder hon sig om och säger: "Har inte du varit lärare?" "Jo ..." "I Vaxholm?" "Nä, i Göteborg." "Jaså. Du är så lik en lärare jag hade." Så kan det gå.

Besökte biblioteket i Gröndal på lunchen. Det ekade tomt i hyllorna där hemma. Jag har inget att läääsa. Nu har jag.

För övrigt är det strålande höstsol och jag ska göra ett sista administrationsryck innan hemgång. I kväll blir det True blood och horisontalläge i soffan.

Kommentarer