Tanke nr 731: På besök i dåtiden

Det är tre år sedan jag deltog i ett lajv fullt ut, utan arrangörsuppdrag. Jag hade glömt bort hur intensivt det är, hur snabbt det går att byta till en annan vardag, hur det känns efteråt ...

Har varit på besök i en vardag som på många sätt liknade, och på många sätt skiljde sig ifrån, vad jag höll på med för tio år sedan. Fascinerande hur mycket av gamla rutiner som satt i: sättet att skriva på tavlan, sättet att röra sig runt i klassrummet, sättet man förhåller sig till kollegor, elever och vissa strukturer. Glädjen över en lektion där budskapet har gått fram, lyckan över att se eleverna gå framåt och den beska bismaken av misslyckande.

Jag är fortfarande disträ. Gårdagens första tanke: "Jag har missat morgonsamlingen." Gårdagens andra tanke: "Vilka lektioner ska jag ha idag?" Gårdagens tredje tanke: "Ska ju inte ha lektion, men något viktigt ska jag göra. Just det! Möte med kollegorna."

För övrigt lyssnar jag på musik. Avrollning pågår.

Kommentarer

Ida sa…
Roll on, roll off. :) välkommen tebax till verkligheten!
Jenny sa…
Tackar, tackar. Fick en fråga av okänd människa idag: "Har inte du varit lärare?" "Joo.." "I Vaxholm?" "Näe, i Gbg."