Tanke nr 1025: En semester med besök

Årets semester kan sammanfattas med ett ord: besök. Det började med att svåger med familj kom på sitt traditionella sommarbesök i samband med att de besökte andra släktingar i Katrineholmstrakten. Vi åt hipstertacos, dvs vietnamesiska vårrullar, shoppade på Kawaii shop, fikade på Vetekatten och åt glass i Gamla stan. S ville stanna några dagar till och hon och jag gick loss på Kina Li, åt indiskt och spanade på rika människor på Übermalm. Vi hann också med drinkparty på balkongen och provsmakning av sötsaker från Estland.

I bild: tre drinkar, tre bakverk. Utanför bild: en farbror, ett brorsbarn och en fru.

En vecka senare anföll bror med familj. Det var första gången vi fick ha dem på besök allihop på en gång. Mysigt var ordet. Det blev ett Grönanhäng inklusive båtfärd och kexchokladvinst, karusellåkande och sist men inte minst ... Blå tåget. Jag var skraj på riktigt, det var jag. Fast efteråt var jag mest fnissig.

Dagen efter att brorsan och dom hade åkt hem var det dags för mig att åka på besök ner till Halmstad. Jag fick äran att bekanta mig med den nya familjemedlemmen Astrid. Hon var intensiv – och söt. Det blev även ett besök på Särdals kvarn, promenad i stan och så botaniserade vi bland gamla kort och papper från förr.

Astrid, katt.

 Havet, det riktiga havet.

D och jag pausade en vecka efter mitt Halmstadsbesök och sedan satte vi oss på planet för ett kort intensivbesök i Skåne. Vi hängde med olika djur, tog en dagstur till Helsingör och besökte Hamlets hemvist Kronborg (Elsinore) slott – rekommenderas förresten. När det var dags för hemfärd mot huvudstaden hade vi med oss två snart tonåriga killar, M och S.

Elsinore slott.

Skånepågarnas besök varade från onsdag till lördag. På torsdagen gjorde vi en favorit i repris och tog båten ut till Kyrkogårdsön och Siaröfortet. Det var en bra guide även denna gång, vi åt mängder med pannkakor på ditvägen och sedan ville jag inte gå upp när vi badade. Dagen efter blev det en ny tur till Grönan. Av någon anledning ville ingen av grabbarna åka Kärlekstunneln med D och mig. Fattar inte varför, den som är så gullig. Även den här gången blev det en kexchokladvinst. Och jag fick en present av S, en boxarbjörn som snabbt döptes till Kisen (baserat på att S dagen innan hade hävdat att han "känner ingen smärta" när han skulle doppa sig i det relativt kalla vattnet). Det var fint att ha dem på besök, mycket fint.

För övrigt är det dags att börja avrunda. Snart dags för varm dags färd mot tvätten.

Kommentarer