Tanke nr 774: Två texter

Om en vecka är det skrivargrupp igen och det är min tur att leda. Ska bli spännande att se vilka texter som växer fram. Har precis kollat igenom de tidigare gångernas övningar för inspiration och hittade följande två texter:

1. Övningen var "Det bästa med …", i det här fallet döden.

Det är inte kallt, inte varmt, inte ljummet. Det är ingenting. Ingenting att ta ställning till, ingenting kan bli fel. Mössa på? Nej. Yllestrumpor av? Nej. Duntäcke runt? Kanske. Men inte heller det behöver man fundera på. Fast jag skulle vilja ha en kudde. Av dun då, inte bara det hårda kistgolvet. 

Får man kudde på begravningsbyrån? Är det något som behöver beställas extra? Finns det ett särskilt formulär som man får fylla i – innan – där de frågar om kuddar? Tunn, tjock, fluffig? Hur ska jag kunna veta det? Att veta vilken kudde jag vill ha en natt är väl ok, men en kudde som ska funka i evigheters evighet?

2. Övningen byggde på personbeskrivningar som vi hade tagit fram tillsammans och sedan skrev vi en dialog mellan två av dessa personer i en miljö som vi själva fick bestämma.

(Plats: Vetefält på Gotland)

– När du ska sova, räknar du får då?
– Va!?
– Får! Du vet såna där luddiga saker på ben som säger "bää" och sover på toalettpapper.
– Näe  Jag brukar somna fort. Finns inte så mycket tid att tänka då. Finns det några stenar i närheten förresten? Solvarma stenar, det gillar ormarna. Jag hatar verkligen ormar.
– (nynnar) "Jag känner en som har ormar som bor under sängen …"

För övrigt snöar det alldeles för mycket och jag ska fortsätta leta skrivövningar.

Kommentarer