Tanke nr 788: Utställning i Göteborg "Wearing Your Heart on Your Sleeve"

Ibland får man roliga mail. I förra veckan fick jag ett från Maritza Persson, Göteborgsbaserad konstnär, som jag hade kontakt med senast … 2010. Mailet inleddes med: "Det var längesedan vi hördes och jag vet inte om du minns mig?" Jo, jag minns. Jag var på utställning på Mornington Hotel på Avenyn.

Jaja, åren går. I alla fall, hon kommer ha utställning på Pustervik nu på torsdag den 3 juli mellan kl. 17–20. Befinner ni er i närheten så kika inom!


Här får ni hela pressmeddelandet också:

Pressmeddelande Göteborg 2014-06-19
Utställning – "Wearing Your Heart on Your Sleeve"
Torsdagen den 3 juli kl. 17.00-20.00 Pustervik, Järntorgsgatan 12, Göteborg
"Wearing Your Heart on Your Sleeve" av Maritza Persson

Torsdagen den 3 juli invigs en utställning med bildkonst på Pusterviksbaren i Göteborg.

Idén och kraften bakom utställningen är sprungen ur en omvälvande period där livet rasat samman och byggs upp igen. Konstnären har en lång historia av psykisk ohälsa och måleriet blir på så vis del av en terapeutisk process.

Det är en porträttserie av verkliga eller fiktiva personer från populärkulturen - från Marilyn Monroe till Leila K. eller från Mallory Knox till Fröken Fleggman. Den gemensamma nämnaren är att i deras karaktärer finns något som får mig att tänka på mig själv. Jag fascineras av dem, och försöker förstå mig genom det jag ser.” (Maritza Persson)

Maritza är en Göteborgsbaserad konstnär som jobbar främst med måleri, produktion och som illustratör åt t.ex. Borås Tidning, GP, Fria Tidningar och ETC Göteborg. Utställningen är den första sedan 2011, och uttrycket är nytt liksom valet att arbeta med akryl och flourecerande färg.

Kommentarer