Tanke nr 893: Skriverier i Fagersjö

Var på skrivargruppsträff hemma hos S, J och de andra i Fagersjö igår. Vi började i vanlig ordning med gemensam middag och sedan ledde J övningarna. En av dessa övningar gick ut på att vi först spånade konkreta substantiv på första bokstaven i vårt efternamn. Tid: två minuter. Jag hade lyxen att välja mellan två bokstäver och tog "j":

jutesäck, jacka, jingel, jaktgevär, jakttrofé, jägare, jägmästare, jätte, Jenny, juveler, juvelskrin, juvelerare, justitiemord, justitieminister, justerare, jumperset, jazzgosse, jak

Därefter skulle vi, på fem minuter, skriva en dikt där vi fick med alla orden – i rätt ordning:

Juste

jutesäcken transformeras
blir en
jacka, 
en jingel

jag längtar efter jaktgevär
vill skaffa mig en
jakttrofé – som en riktig jägare

jägmästare vill jag inte bli
jätte kan jag inte bli

jag är Jenny
gillar juveler men saknar juvelskrin
har ingen favoritjuvelerare
har aldrig begått justitiemord eller
hånglat med justitieministern

justerare är jag ofta
med eller utan jumperset
saknar en jazzgosse
men äger en jak

Kommentarer