Tanke nr 1022: Skriverier

Härom veckan lyckades jag äntligen ta mig iväg till skrivargruppen igen. Via flödesskrivning av ord som tillhörde olika semantiska fält, till exempel floskler, landade vi i uppgiften att skriva en floskelspäckad jobbannons eller en jobbansökan. Ett exempel:

Klåfingrig ål sökes

Gjort några övertrasseringar på sistone? Lurat pengar av små barn? Norpat småmynt ur kaffekassan? Vi söker dig som har ett brinnande intresse för fiffel och båg i allmänhet och mutor i synnerhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av fluffiga fakturor och vet hur man får en budget i obalans utan att det faller tillbaka på dig själv. Känner du att du inte har ställt till nog med ekonomisk oreda och att du fortfarande har ett ohederligt ess eller två i rockärmen? Ta dig samman – sök nu.

Under den andra skrivartimmen hamnade vi hos karaktären Lennart. Lennart har skapats av M, deltagare i skrivargruppen. Karaktären Lennart är snäll – väldigt snäll, av vissa kanske kallad mesig, och alltid hopplöst kär i en av sina tjejkompisar. Det finns en hel del Lennartar där ute. Och har man en Lennart ska man vara rädd om honom.

I alla fall, vi avslutade med att skriva haikus, inspirerade av Lennart. Det blev till exempel såhär:

Hon är egentligen
ingenting för mig, jaha
då är jag ensam 

Håll honom nära
utnyttja honom inte
var bara hans vän

För övrigt är det dags att samla ihop mig och åka hem.

Kommentarer