Tanke nr 1212: Sommarroadtrip

Så är årets semester till ända och vi har, numera traditionsenligt, varit på roadtrip. Vi började med att den 23/7 ta tåget ner till Göteborg. Kändes mycket konstigt att lämna Söderort för första gången sedan vi var i Sandviken i januari.

Väl framme tog vi oss direkt ut till H-ås för fika och billån hos svärfar. Hunden Manne var överlycklig av att få besök och snurrade runt mer än vanligt. Vi drack kaffe, åt nybakat bröd och blåbärspaj med vaniljsås. Sedan körde vi en kort sträcka ner till svärmor som även hon hade gått loss på fika. Där blev vi bjudna på kaffe, jordgubbstårta med grädde och någon sorts vaniljmördegskakor medsmörkräm emellan. Hon hade även tänkt göra sandwiches men hann inte i och med att vi anlände lite tidigare än vad hon hade tänkt. Det gjorde inget för vi var så mätta i alla fall. Därefter körde vi ner till L-dome för middag och brorsbarnsgos och häng med bror och M. Mkt trevligt. De ville ge oss snickerskaka, kladdkaka och bullar till efterrätt men det fick helt enkelt inte plats. Som avslutning på dagen körde vi in till M-dal och flyttade in i mammas lägenhet.

Dagen därefter, fredagen den 24/7, bjöd på skönt västkustregn men D och jag hade ändå bestämt oss för att göra M-dal och hänga i gallerian med omnejd. Sagt och gjort. Vi mötte även upp bror och brorsbarn för lunch. Efter en kaffe på Steinbrenner & Nyberg knallade vi tillbaks till lägenheten. Det blev middag på närbelägen pizzeria och sedan ett avsnitt av eminenta Friday Night Dinner.

Efter frukost och lite städning packade vi in oss i bilen nästa morgon och körde först inom hos bror och lämnade en nyckel. Sedan drog vi söderut och smet inom Skrea ost. Rekommenderas, speciellt deras egen grillost. Därefter mötte vi upp M & P på Haverdals golfklubb för lunch. När vi ätit och druckit kaffe åkte vi alla till Ugglarps grönt. Fantastiskt fin gårdsbutik. Man kan bli helvegetarian för mindre. Vi styrde sedan kosan mot Långasand. Det var också jättefint. Kan tänkas att vi badar där nästa gång vi är i närheten. Just den här dagen var det lite för blåsigt och lite för kallt. Vi hann även med en rejäl glass på Riccardos innan det var dags att fortsätta ner mot Skåne.

Väl framme på Lyckegården förärades vi eget hus. Mkt bra. Allt var som vanligt: flera projekt på gång, sommargäster på de olika boendena – och djur. Jag älskar Zelma. Och Lotus. Och Basse. Och Bill. Skönt att kunna gosa päls lite när man kände för det.

På söndagen var det dags för utflykt, via Klippans centrum, Torsson och plåtdunk, till Häglinge för att gå på guidad vulkanvandring. Som guide hade vi eldsjälen Eric Kjellin som under drygt fyra timmar berättade om skånska vulkaner och varför Eddan har sitt ursprung i trakterna kring Häglinge. Säga vad man vill, men det var en fin tur och många bra historier som kan vara sanna. Så det så. Efter en snabbfika i regn samlades alla i T-arp för inomhusfika och diskussioner om sanning och hittepå, isländsk skaldediktning och bergarter vi minns. En korvmiddag och ett glas vin till middag och sedan var det dags att sova.

För övrigt fortsätter jag semesterredogörelsen en annan dag. Nu ska jag gå och lägga mig och läsa Liftarens guide till galaxen.