Tanke nr 1235: Roadtrip till västkusten

Årets semester inleddes med tågtripp ner till A-sås där vi blev upphämtade av svärfar A. och skjutsade till den omtalade stugan, dvs GS Sköldmöns sportstuga i H-ås. A hittade den under en av alla sina promenader i närområdet, tog reda på vilka ägarna var, kontaktade ordföranden och fick hyra den på tre månader. Så jevvla semestrigt. Vi grillade, badade och sen sov D & jag över

Dagen därpå blev det frukost och morgondopp innan vi tog oss till andra sidan sjön för att hälsa på svärmor S. Efter kaffe blev det slaktande av syren och sedan vattnade vi typ överallt med nematoder. Till middag blev det smaskig meze och sedan sov vi i vårt lilla rum på övervåningen. Innan vi for vidare klippte jag S hår. Kan ha blivit lite snett, men det funkade.

Vi anlände till bror et al vid lunchtid fast först införskaffade vi blomma och ekorre på pinne hos Trädgårdsforum i Landvetter. Det är ett finfint ställe, väl värt ett besök. Lilla L gosades under studsmattan och bror och W kramades om på gräsmattan. Eftersom värmen var hög tog vi oss till Bunketorp och badade i Norra Barnsjön. Bra plask. Väl hemma igen väntade goda grillade burgare, min extrabror P, grannen K-M och hans äldsta dotter E. Vi hängde i brorsans lounge och såg England–Danmark göra upp i semin i UEFA 2020. När Danmark förlorade deppade K-M ihop och gick hem.

På torsdagen drog D, W och jag till Smarholmen och käkade glass och badade. Fint att bada i det riktiga havet och smaka salt efteråt. När vi körde ut från parkeringen spelade vi Figaros bröllop på högsta volym med nervevade rutor. W tyckte nog att det var aningen pinsamt, men han stod ut. Bra brorsbarn. På kvällen tog D och jag och körde in till våra gamla hoods i Gbg och käkade middag med min svåger T och hans äldsta dotter S. Fantastisk vacker innergård, hundklapp, kattgos och mat från Masala. Inte dumt. Därefter körde vi ner till L-dome igen för ytterligare en övernattning.

Fredagen startade med att vi + W lastade in oss i bilen efter en hederlig Madde-frukost med extra allt. Färden gick till Haverdals golfklubb och lunchade  M & P. Därefter körde vi till Tjärby för att titta på släktingar från förr och efter det hamnade D, W och jag i Laholm för fika (inklusive bakelser med grönt – gott! – klet). Vi tuffade vidare mot Knäred och gick på Snöflinga second hand. När vi höll på att betala ramlade vi in i ett samtal med ägarinnan som mynnade ut i att vi hade bott/bor på samma gata, kände samma personer och att vi starkt ogillade Mölndals Bro back in the days. Det jag fortfarande inte vet är vad hon gjorde i Knäred. Jaja, jag får väl maila och fråga.

Efter Knäred styrde vi kosan söderut, passerade bland annat Hishult och landade till slut på Lyckegården. Vi kom lagom till middagen och blev installerade på Sjösidan. Hönsen hade mångdubblats från förra besöket, Z var lika charmig som alltid och katterna gosiga. Vi mumsade på egenfixat lamm och efterrätt innan vi tog en fajt mot flugorna och gick och lade oss.

På lördagen åkte vi in till Ä-holm för att se när A och hans marching band uppträdde på torget. Fascinerande att kunna gå, snurra trumpinnar, spela och se stenhårda ut – samtidigt! Till lunch blev det rejäla glassar från Engelholmsglass innan vi vände tillbaka till landet. Det bidde bland annat lite tur med roddbåt på Storesjö och även ett dopp innan dagen var slut.

Söndagen bjöd på bad i flera timmar i Vejbystrand. W och jag badade tills vi var alldeles skrumpna. Precis som det ska vara. Efter att ha fixat pizza i Munka drog vi hem för att se finalen i fotbolls-EM mellan Italien–England på altanen där N hade riggat upp tv:n. Matchen var en besvikelse. Snarkigt trist och avslutades med förlängning och straffar. Ingen orkade sitta kvar, förutom N. Jag lyssnade klart på radion. Nä, jag säger som P: Börja med straffar istället och sedan får lagen spela utifrån resultatet. Gillar idén. Dock tufft om man ligger under med 0–5 redan innan matchstart.

Efter frukost på måndagen, och efter att ha fått krama om A.s pappa som kommit tillbaka från de småländska skogarna, återvände vi över åsen och fikade hos M & P i H-stad. Vi lämnade W där ett par timmar medan D och jag besökte D:s moster i Steninge, åt lunch, drack kaffe och badade en kortis innan vi drog till Ugglarps grönt (favorit i repris), handlade och hämtade upp W igen. Någon timme senare körde vi in hos brorsan igen och hängde där en natt till.

På tisdagen tog vi slingervägen till H-ås, drack kaffe hos S och hamnade sedan åter igen i stugan för ytterligare en övernattning. Efter frukost körde vi norröver och hamnade, via ett besök hos L i Vingåker, traditionsenligt i Forsa. Dock bara svåger där för resten var annorstädes. Grillat till middag och mycket mygg. Mysigt!

På torsdagen hann vi med lunch och ett bad innan vi körde vidare hemåt. Våra chillisar hade nästan överlevt och det var skönt att vara hemma igen.

Mer har hänt under semestern, men det får jag ta en annan gång. Nu dags att uppdatera boklistan och se ännu ett avsnitt av RuPauls Drag Race. Hai.