Tanke nr 1248: Smålandsroadtrip 2022

22 juli 2022

D & jag satte oss i hyrbilen och styrde kosan mot K-lida och A&T. När alla var inlastade i bilen tog vi slingervägen till Södertälje och fortsatte därefter till Norrköping. Det åts våfflor på Steffes våffelstuga, vi beökte hyrbilens hem och avslutade på Mirum galleria för inköp av regnponchos och ett par blommiga stövlar till mig.

I Skärblacka blev vi lätt deprimerade och tog oss vidare till Sätragruvan. Fika gjorde vi i NorsholmKapten Billes café samtidigt som det värsta åsk- och regnvädret jag skådat pågick.

Lätt blöta ankom vi till Liljeholmens herrgård och sedan blev det middag på Röda huset i Kisa. Kvällen avslutades med fotboll, te och spel.

23 juli 2022

Efter en stadig frukost som bland annat bestod av nybakta frallor och gröt for vi till apoteket i Kisa. Det var stängt. D & T smet iväg och kikade på "det levande torget" och sedan åkte vi till Tidersums kyrka. Den var fin, men stängd.

Därefter blev det ett besök på Affären i Svalsjö och en hel del fniss inne på Pers mekaniska kabinett. Vi dissade glassen där och hamnade på Samules glasscafé istället. Rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi under sommaren.

Vi hittade ett öppet apotek, i Vimmerby. Inmundigade dyra, svala burgare på Burgers & beers och A&T geocachade. Ett besök på Vimmerby bokhandel resulterade i inköp av brädspelet Mio min Mio, anteckningsblock och pennor. Vi drack en så kallad "kaffe" på Bakfickan. Dit behöver ni inte gå. Bättre kaffe fick vi sedan hemma hos L:s päron som driver Vimmerby krukmakeri.

Det tipsades om Rumskulla-eken och vi hade haft planer för den redan tidigare. Mäktigt att stå och titta på ett träd som är tusen åt gammalt. Sedan blev det Vetlanda och incheckning på Kvarndammens b&b. Middagen åts på Hasses gatukök och så gick vi tidigt till sängs.

24 juli 2022

Vi åt terapeutisk frukost med vita väggar, vita dukar och god gröt. Det var tyst och lugnt. Jag råkade prata med en dam som kom från Vetlanda men inte bodde där längre.Hon hade tagit simborgarmärket i kvarndammen. Hennes syster hade varit med om en bilolycka för en vecka sedan och brutit nyckelbenet. Annars mådde hon bra.

Vi satte oss i bilen och tog en scenisk, slingrig grusväg till Kleva gruva. Vi var tidiga, men det var det värt! Fantastiskt utflyktsmål. Rekommenderas varnt!

Därefter avverkade vi Levanders lanthandel och fikade i trädgården (supermysigt), Ädelfors gruv- och mineralmuseum samt guldgruvan utanför Ädelfors. Där blev det ett episkt fnatt eftersom det var sisådär med utmärkningen av vandringsleden.

Efter att ha tagit oss tillbaka till Kvarnbacken och vaskat av oss lite promenerade vi in till centrum. Pinchos var stängt men thairestaurangen var öppen. Efter middagen blev det spel – Sushi Go! – och chips. Vi var ensamma i huset. Skönt. Inte skor överallt.

25 juli 2022

Efter ytterligare en bra frukost checkade vi ut, satte oss i bilen och åkte vidare. Det blev ett besök på Hultaby slottsruin utanför Vetlanda. Det regnade en hel del bland de fina ruinerna med sjöutsikt.

Nästa stopp var Eksjöhovgårds slottsruin utanför Sävsjö. Vi hade våra regnponchos på när vi tittade på detta uppenbara skrytbygge. Statarmuseet på andra sidan vägen var tyvärr stängt, men vi fick ett bra snack med fina kossor. Inne i Sävsjö åt vi lunch och fikade på Melins konditori och sedan köpte D och jag en fin lampa på Tonys elbutik.

Dagens gruva var Hörnebo skiffergruva. Riktigt Indiana Jonas-känsla. Efter att ha knatat runt i gruvan blev det fika i Gällerud hos A:s f.d. chef och hennes man. Mycket kaffebröd blev det – och kringlorna var utmärkta.

Mediamarkt i Växjö hade tyvärr sålt slut på det spel som T ville lägga vantarna på. Deppigt. Vi åt middag på We love food, Grand Samarkand, i Växjö. Det blev fisksoppa och caesarsallad. Därefter körde vi på raka vägar i evighet, amen, innan vi till slut kom fram till Art residence i Eriksmåla. Vi vilade kort i sköna sängar i stora rum och körde en omgång Clever innan det var dags att sova.

26 juli 2022

Det var en knasig, men trevlig frukost, där vi klämdes in mellan två pensionärspar, ett där båda var från Jönköping och ett där en var från Lund och en från Nyköping. Vi serverades vid bordet: bacon, stekt ägg, babybel-ostar, juice och kaffe. Efter frukosten pratade vi med ägarinnan, Anna från Krim. Hon var konstnär och reservator. Hennes man var kvar i Kyiv och hennes son var någonstans i Ukraina. Hon planerade att sälja och flytta till Frankrike. Vi höll med om att det var en bra idé. Gav henne en kram innan vi checkade ut.

Dagens första mål var Boda glasbruk där vi fick en visning av Rubens stuga, D & jag fick titta på glassamlingen i källaren och sedan besökte vi Hönsa-Lottas luffarmuseum. Sicket ställe. Värt ett besök.

Vi lunchade i Emmaboda och åt kroppkakor och pannbiff på ett pensionärshak. Vi undrade alla vad som kommer hända med stället när pensionärerna trillar av pinn. Kommer det nya?

Efter lunchen begav vi oss till Algutsboda kyrka där vi letade runt bland gravarna efter D.s olika släktingar. D spelade en sväng på orgeln och vi tände ljus och sa hej då till faster Stina också.

På vägen till Kalmar, där vi skulle övernatta i två nätter, hamnade vi på en secondhand i Nybro där jag köpte två deckare. När vi hade hittat fram till vår källarlägenhet och fikat var det dags för kvällens happening – escape room hos The Mystery. Vi spelade Gravkammaren och löste det på 40 minuter vilket var näst snabbast den månaden.

Middagen intogs på pizzeria Spartacus, wohoo för semesterns första pizza, och kvällen avslutades med att delvis titta på fotboll, semin mellan England–Sverige. England vann med 4–0. Vi krånglade lite med bäddsoffan som egentligen hade behövt byggas om men det hela löste sig till slut.

27 juli 2022

Färska frallor inhandlades på det närbelägna bageriet och efter frukost vandrade vi iväg åt lite olika håll. På Kalmar slott fick man mycket slott för pengarna. Dessutom såg vi utställningen om Ester Blenda. Och Kvinnofängelset fanns kvar! När familjen var på semester i Kalmar på 1980-talet, minns jag att vi besökte kvinnofängelset. Då fanns det dockor med risigt, stripigt hår som satt vid spinnrockarna och såg eländiga ut. Nu fanns inga dockor, men både sängar och spinnrock fanns kvar. Dessutom pågick en fotoutställning med kvinnor och de olika brott som en kvinna kunde dömas till genom århundradena. Fruktansvärt bra bilder som fick en att må ganska kasst.

Efter att ha ätit världens minsta – och dyraste – portion köttfärslimpa i slottsrestaurangen knatade D och jag genom stadsparken bort till Kalmar konstmuseum för att kika på utställningen TV-trampolinen. Snacka om nostalgi-tripp. Fanstastiskt fint att få sitta och titta på ett helt avsnitt med Professor Balthazar också.

Medan vi var på konstmuseet tog A&T sig bort till Kvarnholmen för en fika, tittade på domkyrkan och letade geocachar. Anna passerade 1 000 stycken! D och jag tog oss också dit för en fika, sightseeing och lite shopping (läs paraply och regnkappa). Sedan möttes vi upp igen och åt koreanskt till middag. På hemvägen promenerade vi över kyrkogården och avslutade sedan dagen med te och kvällsmacka.

28 juli 2022

Vi trodde att vi skulle städa innan utcheckning, men det behövdes inte. Tjoho! Vi gjorde ett snabbt besök på en lanthandel, köpte skinka men resten var alltför shabby chic. Sedan for vi vidare till Tjorven museum. Ett sånt ställe, rekommenderas! De hade också bra lunch. Efter det blev det ett loppisbesök ute på landet. Det ösregnade så vi fick spurta mellan de olika ladorna där loppisprylarna fanns. D köpte lp-skivor med Alf Robertson till mig. Bra det.

Sedan drog vi till Oskarshamn och gick på Döderhultarmuseet och fikade hos pingstkyrkan. Sockerstinna och glada tog vi ännu en scenisk väg till en badsjö utanför Kristdala. D och jag badade. Det fanns både hopptorn och trampolin. Därefter blev det veteranbilar i massor, grillat och blues i lilla Kristdala. Fantastiskt mysigt!

Kvällen avrundades med ett besök i Gladhammars gruvor i solnedgång. Det är fint med sten. Vi landade till slut på Marsbäckens vandrarhem utanför Västervik. Det var vidunderligt tyst.

29 juli 2022

Efter utcheckning tog vi oss hem till J:s mammas hus i Västervik där J, J och lille R huserade. Det blev en tur till antikaffärer och spelbutik inne i Västervik, vinylshopping och geocacher i Överum. Efter lunchen – och ett finfint bad – var det dags för resans sista gruva, Stenebo. Mycket vatten, men vidunderligt vackert. Och så vände vi hemåt till staden igen. En semester som hette duga helt enkelt.