Tanke nr 1269: Fossil, poesi och problemlösning
Andra praktikveckan är till ända. Jag har hållit lektioner i matte, engelska och svenska. Matte ingår inte i min kommande legitimation, men det är kul! Veckans innehåll i övrigt:
Barnboksveckan. Hela lågstadiet har arbetat med klassiska sagor på olika sätt. Vi har haft Rödluvan och vargen och t.ex. pratat om vad som kännetecknar en klassisk saga, sett – och läst – flera olika varianter av sagan, pratat om alternativa slut, jobbat med karaktärsbeskrivningar, efterlyst vargen och haft en skapande aktivitet där eleverna gjorde bildcollage utifrån en exempelbild. Igår fick man klä ut sig till sin barnbokskaraktär och jag körde på Loranga. Min handledare var Prussiluskan och en kollega var vargen – inklusive öron, håriga tassar, nattlinne och nattmössa. Oerhört roligt att hålla engelsklektion som Loranga :). Det bör vara mer Loranga i undervisningen generellt tycker jag.
Ett nytt avsnitt i NO har introducerats – livets utveckling. Big bang och ammoniter, tidslinjer i olika varianter och dinosaurier bland annat. Eleverna gillar det verkligen. Det verkar vara bra att fokusera på NO och SO i block. Det blir inte lika spretigt och med en och samma grund kan man bygga flera olika övningar inom flera olika ämnen.
Jag har även auskulterat på en fritidslektion och sett hur ett multiplikationsbingo kan gå till, haft pedagogiska diskussioner med kollegorna, fått mängder med tips och är fortfarande fascinerad över hur mycket klassen läser: både högläsning av läraren och tyst läsning. Dessutom har jag övat på widgits – och att använda dem på rätt ställe i en presentation, fått massor av bra "såhär skapar man tydlighet och ordning i klassen"-tips från handledaren och haft snack med mina kursare där vi uppdaterade oss om läget på våra respektive praktikplatser.
Nu är det mörkt och det är dags att laga mat.
Kommentarer