Tanke nr 807: Sardiner och karaktärsbeskrivningar

Den vane octobloggsläsaren skulle av rubriken att döma kunna tro att det är dags för lajv. Så är inte fallet, i alla fall inte just nu. Men i november ska jag ner till gamla hemstaden och leta tentakler och andra hemskheter.

Igår startade skrivargruppen igen. Vi jobbade med att bygga upp olika karaktärer. S fick fram en person som hamnade i Skärholmen. Inspirationen var tydligen nedanstående dikt:

Sardinen på tunnelbanan 
Jag vill inte tvätta mig med den där tvålen.
Jag vill inte borsta mig med den där tandkrämen.
Jag vill inte ligga i den där bäddsoffan.
Jag känner inget behov av det där toilettpapperet.
Jag är inte intresserad av den där försäkringen.
Jag tänker inte övergå till ett annat cigarrettmärke.
Jag har ingen lust att se den där filmen.
Jag vägrar stiga av vid Skärholmen. 
Sardinen vill att burken öppnas emot havet. 
Ur Under tiden (1972) av Werner Aspenström.

För min del hade det väl blivit sillen i tunnelbanan (eller på tvärbanan) men det är en helt annan historia.
Om två veckor möts skrivargruppen igen. Då ska jag leda. Funderar på tema och musik och textrader vi minns. Jaja, det löser sig.

Kommentarer