Tanke nr 307: Från 70-tal till en nära framtid

Helgen har spenderats i Västerås: Prolog 2010 gick av stapeln och sammantaget är jag mycket, mycket nöjd. Vi var fem personer som knödde in oss i bilen för ett antal timmars samkväm. Det var sång, glam, trams och besök på E3-baren. Besök om ni har vägarna förbi. Man får vad man förväntar sig: fett, gott, friterat och sås. T ville att vi skulle arra ett truckerlajv i lokalen. Ingen dum idé.
Väl incheckade, inbokade, inbodda blev det ett kvällsscenario: Kollektivet Lyckan. Vi levde, gladdes, sörjde, tjafsade, diskuterade, planerade och försökte leva tillsammans. Det gick väl sådär. Arrangemanget var bra upplagt: tydligt, bra tidsplanerat, funktionella roller och framåtrörelse. Friform när det är som bäst helt enkelt. Sedan lite samkväm och snack med vänner från andra delar av landet innan sovdags. Jag lyckades med att ha eget (flick-)rum i rummet. Inte illa.
Lördagen skulle ha inletts med lajv: Vi kommer snart att passera igenom en tunnel, men jag bytte bort min plats till söndagen istället. Gick på föreläsning om lajvens historia i Sverige och tyckte att där fanns mycket mer att hämta. Fastnade sedan i en diskussion om identitet och passion, karaktärsskrivande och status. Många tankar att jobba vidare med. Mer kommer längre fram. Gick tillbaka till hotellet och fastnade i att vara själv en stund, äta thaimat och läsa Vibeke Olssons Kvarnen och korset. Sedan ringde det, både i telefon och på dörren. Så var jag inte längre själv. Pratade nörderi och feminism, könsroller och kommande lajv: Skymningsland till exempel. Jag skall agera karaktärscoach. Så blir det I skuggan av ett krig i sommar också. Vår quabtan föder barn, jag tar över.
Söndagen startade med hotellfrukost som sedan blev utcheckning och tåglajvande. Efter lunchen var det workshop inför Skymningsland, och med en timme kvar var det dags att packa in oss i bilen och åka hem tyckte mina reskamrater. Jag höll med. Ingen E3-bar denna gång, men godis, skönsång och utvärdering av helgen.
Ser fram emot en sommar fylld av pirater, familjeliv, misär och överlevnad.

Kommentarer