Tanke nr 471: Skånepåsk 2011

2008 var jag där. 2009 också. 2010 var jag i Stockholm, tror jag. I år var det dags igen: påsk i Skåne, denna gång i Hunnestad utanför Ystad. C har flyttat dit från Lund, gift sig och ska snart ha en bebis.

Kom dit på skärtorsdagen efter att ha rest liggvagn mellan Gbg-Malmö (inga sittplatser för oss som hade bokat tidigt funkade eftersom de hade sålt tåget vi skulle ha åkt med) och sedan spurtat genom Malmö C till pågatåget (tåget vi skulle åka med hade en förare som tyvärr körde mot rött och därför fick vi ta nästa tåg). Blev hämtad av C och åkte bil genom vackert Österlen till Hunnestad. Litet, gulligt och väldigt skånskt. Åt vildsvin skjutet av grannen och spelade Ticket to ride.

Fredagen bjöd på konstrunda, loppisar och lunch i Simrishamn. Sedan väntade slappekväll framför tv:n och ännu mera god mat. Lördagen inleddes i soffan och avslutades i Malmö med massa mat, korv och kortspel.

I söndags var det långsam frukost, magklapp och tågresa tillbaka till Gbg. Havsblänk, vårsådd och musik gjorde resan fin.

Idag är jag tillbaka hos Frilansarna och här luktar gammal asfalt. De jobbar fortfarande på gården bredvid, men denna gång utan makadamsug. Skönt. Solen skiner, det är varmt och jag ska ta och jobba lite till.

Kommentarer