Tanke nr 981: Parklek, lekpark, lekplats?

Igår pågick en intensiv lunchdiskussion på kontoret. Allt började med att vi kommenterade J:s intag av korv. Via korvsnacket kom vi in på korvgrillning och hamnade sedan i stor förvirring när J nämnde korvgrillning och parkleken där han var uppväxt.

Jag såg ut som en fågelholk* och det tog ett par minuter innan jag lyckades förklara för honom att jag faktiskt inte hade en aning om vad han menade. Vad då parklek? Vad är det? Via googling och diverse förtydligande kom vi fram till att en parklek definieras som: "… en av utbildad personal bemannad lekplats, ofta i en park. Om en parklek övergår till att vara obemannad, kallas den fortfarande ofta för en parklek." Mer om parklekar går att läsa här.

Envist hävdade jag att parklekar var "så jevvla Stockholm" och att i Göteborg fanns det minsann inga parklekar. Doh. Det fanns det visst. Plikta visade sig vara en parklek. Hmm, jag står fast vid att Plikta är en lekplats, dock med inslag av parklek. Läs mer här.


* fågelholk, här = ett nollställt ansiktsuttryck med öppen mun. Kan ofta ses hos elever som vid undervisningssituationer har tankarna på annat håll.

Kommentarer