Tanke nr 992: Ett morgonmöte

I morse satte jag mig på t-banan för att åka till jobbet. Efter en station stiger det på en kvinna som jag känner igen, det är min före detta elev S som läste svenska* hos mig för ... tja, snart 15 år sedan – i Göteborg. "S!" utbrast jag, "J!" svarade hon.

Jag flyttade fram ett par säten och slog mig ner hos henne och hennes son (som bor i huvudstaden sedan ett år tillbaka, det var därför hon var här). Vi kramades och kramades igen, drog snabbt igenom vad som hänt de senaste sju–åtta åren, och bytte telefonnummer innan jag skulle av vid Gullmars.

Spontana möten med människor från förr gör mig glad. Och den här veckan kan ju inte bli annat än bra med en sådan start.

* Jag jobbade då som utbildningskonsult på ett utbildningsföretag. Efter att jag hade slutat med sånt där lärarjobbande, stötte S och jag på varandra igen, den här gången i K-torp. Vi tog upp kontakten och jag var på hennes 50-årsfest (tror jag det var) vid Klippan i Göteborg för tio år sedan och vi har nog inte setts sedan dess. Kanske någon gång, men inte många.

Kommentarer